Hengerenként egy turbó – ez a benzinmotor jövője?

2017.10.20. 17:13

Nem tudni, hogy költ-e még az autóipar az Otto-motor fejlesztésére, de ötletek azért még akadnak szép számmal. A sokturbós motorok az elmúlt évtizedben például feljövőben vannak, a BMW már négyturbós hathengerest is gyárt, de hengerenként egy feltöltőről eddig legfeljebb vicc gyanánt hallhattunk.

triturbo3cyl

Ez azonban nem vicc: Jim Clarke, aki korábban a Ford moduláris V8-asának és a Duratec V6 családnak a fejlesztését vezette, már mint független fejlesztő nyújtotta be a szabadalmi kérelmet az új típusú motorra. Clarke, aki egy másik motorfejlesztési szakemberrel, a korábban a Navistar motorfejlesztését vezető Dick Fotsch-csal alapított közös céget, azt mondja, a hengerenkénti turbóval a késedelmes gázreakció teljesen eltüntethető, és gyorsítható a töltéscsere-folyamat. Végeredményben gyorsabban bemelegedő, jobb gázreakciójú motort lehet így építeni, mint eddig.

Egy csomó kérdés persze felvetődik a megoldás kapcsán, például hogy a több, kisebb turbó jelentős többletköltség a gyártásban, emellett a kisebb turbófeltöltők a magasabb fordulatszám miatt szükséges precízebb gyártási elvárások miatt valószínűleg egyenként is drágábbak lennének, mint a ma használatos nagyobbak. Ezzel együtt Clarke megoldása szinte csak olyan alkatrészeket tartalmaz, amelyeket egyszerűen le lehet emelni a polcról – a szívó- és kipufogórendszert kivéve – így egy-két év fejlesztéssel el lehetne juttatni a gyártásig.

Jelenleg már megállíthatatlannak tűnik az elektromos autók hatalomátvétele, de az megjósolhatatlan, hogy ez mennyi időt vesz igénybe. Borúlátóbb elképzelések szerint a belsőégésű motor ilyen vagy olyan formában, hatótáv-növelőként vagy hibrid hajtás részeként akár még húsz-harminc évig maradhat, és ha így van, akkor még érdemes költeni a hatékonyság javítására.