Már majdnem eltörölték a Tesla Model X adókedvezményét Norvégiában, aztán mégsem tették, mivel már megígérték.
Norvégia az utóbbi években lett a villanyautós terjeszkedés kirakatországa. Nincs ebben semmi meglepő: rengeteg olcsón és tisztán termelt áramhoz jutnak nagy esésű folyóikra telepített vízerőműveikkel, na meg környezettudatosságban és GDP-ben sem állnak rosszul. Szóval Norvégia – az ország, ahol annyira gyorsan terjedt az utóbbi években a villanyautózás, hogy nemrég arra kérték a fővárosban élőket, ne vegyenek több villanyautót, amíg nem éri utol az igényeket a töltőhálózat – arra készült, hogy visszavágja a két tonnánál nehezebb villanyautók adókedvezményét. A tervezet Tesla-adóként terjedt el a köznyelvben, mivel a most népszerű villanyautók közül a Model X-et (2,3-2,5 tonna változattól függően) érintette volna hátrányosan. 70 ezer norvég koronával, azaz kábé 2,2 millió forinttal került volna többe az X, ha átmegy a tervezet és megvágják a rá adott kedvezményeket.
A mindössze 5,2 millió lakosú országban már 13 ezer Tesla járja az utakat, de számuk még mindig meredeken nő. Egyelőre persze inkább Model S-ből van sok, de már itt is felfutásban van a villany-SUV, ahogy várhatóan a Model 3-at is szeretni fogja majd a nép. A Model X-et érintő beterjesztést azzal adták be, hogy az ilyen tömegű autók az átlagosnál jobban megterhelik az úthálózatot, de arról is lehetne beszélni, hogy egy 45-50 millió forintos autó vásárlását államilag segíteni végeredményben azt jelenti, hogy a tehetősebb rétegnek adott adókedvezmény a társadalom egészétől veszi az adóbevételt, azaz a szegényebbek is fizetik, hogy a gazdagok extrémdrága autóval járjanak.
Nehezen magyarázható, hogy – mondjuk egy Leaffel szemben – egy Model X-nek miért van szüksége kedvezményre, a beterjesztés leszavazását azonban nem is a józan logika gátolta, hanem, hogy Norvégia tényleg példás jogállam, és a képviselők ehhez tartották magukat. Az indoklás az volt, hogy a korábbi kormány által vállalt kötelezettség szerint 2020-ig maradnak az általános villanyautós kedvezmények, azaz bár szélsőséges esetekben indokoltnak tűnhet, akkor sem fogják utólag átírni a játékszabályokat.