Byton: Tesla rivális BMW szakermberektől

2018.01.08. 13:56

A CES-en állították ki először a Byton Concept nevű elektromos járművet, a kínai Future Mobility Corp. első kézzelfogható termékét. Az ötajtós szabadidő-autó tisztán elektromos hajtású, és számos részletében emlékeztet a BMW i3-asra, amire egyszerű a magyarázat: a cégvezető a BMW i márkájának korábbi vezetője, Carsten Breitfeld, aki valószínűleg hozott magával néhány munkatársat Németországból.

Mással nehéz lenne magyarázni, hogy a hátsó tetőoszlop környéke, az első lökhárító kialakítása és több más kisebb részletmegoldás is ilyen erősen emlékeztet az i3-ason használt megoldásokra. A hűtőrács persze nem is hasonlít a BMW-kére, abból nyilván balhé lett volna. Az autó karaktere azonban így is olyan, mintha más márkajelzéssel valósították volna meg az i3 nagyobb testvérmodelljét. A kiállított autó egyelőre csupán tanulmány, és azt mondják, olyan 85%-ban egyezik meg a majdani sorozatgyártmánnyal, azaz a formai részletek még változhatnak.

Az igazán érdekes részletek azonban nem kívül találhatók, hanem a belső térben. A kommunikáció az autó és az utasok között nagy képernyőkön át zajlik: mindkét hátsó utasnak jut egy szép nagy, 12 hüvelykes képátlójú tablet, elöl pedig egy ultraszéles, a teljes műszerfalat kiváltó kijelzőt találunk, illetve jutott egy kisebb, 8 hüvelykes képernyő a kormánykerék közepére is. Ez utóbbi szélére jutott ugyan néhány hagyományos gomb, de úgy néz ki, a jármű rendszereinek nagy részét érintőképernyős felületen át, vagy gesztus- illetve hangvezérléssel lehet majd használni. A Byton tervezői szerint a kezdetektől tartalmaz majd fejlett robotpilótát: az első példányokba még 3-as szintű önvezető rendszer kerül, a 4-es szintű – magyarán részegen hazavivős – változatot pedig 2020-ra ígérik.

Egyelőre kétféle hajtásról tettek említést a Byton tervezői. Az olcsóbb kivitelbe egyetlen villanymotor kerül majd 272 lóerővel, ezzel a hatótáv 400 km körül alakul majd. Emellett terveznek egy kétmotoros, összkerék-hajtású kivitelt is, 476 lóerővel és 525 km körüli hatótávval. A szériagyártású változat alapárát 45 ezer dollár – átszámítva 11,5 millió forint – körül szeretnék tartani, amivel a Byton messze nem lesz a villanyautó-piac legolcsóbb ajánlata. Ám ha a helykínálatot is nézzük, az új jövevénynek lehet esélye: elektromos hobbiterepjárót hasonló méretű belső térrel egyelőre nem kínál senki ilyen árszinten.

A típus leginkább a Tesla Model Y, a Chevrolet Bolt városi terepjáró fazonú kivitele, illetve a korábban beígért elektromos Nissan crossover ellenfele lehet, bár ezekről egyelőre szinte semmit nem tudni azon kívül, hogy a gyártók dolgoznak rajtuk. A Byton sikere valószínűleg azon múlik majd, hogy tudják-e tartani az ígéretüket, amely szerint 2019-ben már el is kezdhetik a gyártást.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.