Nexo: jövő, vagy múlt?

2018.01.10. 06:25 Módosítva: 2018.01.10. 06:25

Van, aki már most is temeti az üzemanyagcellás hidrogénhajtást, de a Hyundai még lát benne fantáziát. Alaposan továbbfejlesztették a Tucsonban (Európában ix35) korábban már bemutatott hajtásrendszert: a végeredmény tartósabb, erősebb és nagyobb hatótávolságú.

A Nexo a Hyundai első próbálkozása, hogy teljesen önálló típust építsen az üzemanyagcellás hajtáslánca köré. Hasonló modellje a Toyotának és a Hondának is van, a koreai cég azonban eddig csak meglevő modelljeit építette át. A Hyundainál láthatóan nem gondolják, hogy a figyelem felkeltéséhez olyan meglepő formákba kell öltöztetni az autót, amilyenekkel a Mirai vagy a Clarity borzolja az idegeket. A Nexo nem látszik többnek egy óvatosan átöltöztetett Kia Nirónál, legfeljebb a nagy trapéz-hűtőrács tűnhet egy kicsivel radikálisabbnak, mint amit a cég formatervezőitől megszoktunk.

Az adatokat nézve egyértelmű, hogy sokat fejlesztettek a hajtásrendszeren. Három tartályban a Nexo akár 14 kilogramm hidrogént is magával vihet – a Tucson FCEV 12,4 kilogrammot tudott befogadni – miközben a tárolórendszer 16 kilogrammal könnyebb lett. Az üzemanycella-csomag 95 kW leadására alkalmas, a kiegészítő elektromos rendszer pedig 40kW-os, így a rendszer csúcsteljesítménye 135 kW. Ezt teljes egészében nem képes felhasználni a villanymotor, amely 120 kW, azaz 163 lóerő teljesítményű, ám a Nexo így is érezhetően gyorsabb, mint a Tucson FCEV: 12,5 másodperc helyett 9,9 alatt érhető el vele a százas tempó.

A koreai mérnökök állítólag úgy tervezték a hajtást, hogy tíz évet, vagy 160 ezer kilométert biztosan kibírjon teljesítménycsökkenés nélkül. Az üzemanyagcellák élettartamát 240 ezer kilométerre becsülik, magyarán a rendszer élettartama nem sokkal kevesebb, mint egy hagyományos belsőégésű motoré. Ráadásul megoldották, hogy az üzemanyagcellák szélsőséges körülmények közt is jól működjenek: -30 és +50 celsius mellett is folytattak sikeres teszteket. A jó hidegtűrés különösen nagy eredmény: a régebbi üzemanyagcellák fagypont alatt ritkán indultak be, a Hyundai hajtása viszont -30 fokon is fél perc alatt menetkésszé tehető. A Nexo teljesen feltöltve 560 km megtételére képes, ami szintén nem rossz eredmény, bár a hidrogénkutak ritkasága miatt egyelőre kevés olyan terület akad, ahol ez elég a mindennapos használathoz.

Úgy néz ki, a Hyundai szériamodellnek szánja a Nexót, bár az egyelőre nem világos, hogy milyen módon tervezik forgalmazni. Üzemanyagcellás modelleket eddig egyetlen autógyár sem forgalmaz a hagyományos autókhoz hasonlóan, az ilyen autókat leginkább bérbeadják, vagy flottaüzemeltetőknek adják ki, aminek egyrészt az üzemanyagcellák magas ára az oka, másrészt a hidrogéntároló rendszerek karbantartás-igénye. A legvalószínűbb, hogy a Tucson FCEV-hez hasonlóan Dél-Kaliforniában adnak majd bérbe néhány száz példányt, ahol már létezik hozzá a megfelelő kúthálózat, de ha az európai és dél-koreai fejlesztési tervek megvalósulnak, akkor az évtized végére másutt is használhatóvá válhat a Nexo.