Milliárdos bukó vár a brit autóiparra, ha nem sikerül megállapodniuk az EU-val

2018.03.02. 06:09

Milliárdos veszteségeket és óriási exportkiesést okozna a brit autóiparnak, ha Nagy-Britannia kereskedelmi megállapodás nélkül lépne ki jövőre az Európai Unióból - áll a brit parlament illetékes szakbizottságának csütörtökön ismertetett átfogó tanulmányában. A japán gyártóknak is nagy a tét. 

000 PV008

Az alsóház üzleti, energiaügyi és iparstratégiai bizottságának (BEIS) 36 oldalas elemzésében szereplő becslés szerint ha nem sikerül megállapodni a brit kormány által tervezett szabadkereskedelmi szerződésről az EU-val, és emiatt a kétoldalú kereskedelemre a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) általános szabályrendszere lépne életbe - ami vámok megjelenésével járna -, az 550 ezerrel, 19 százalékkal csökkentené az EU-piacra irányuló éves brit autóexportot.

A bizottság által idézett, különböző módszerekkel elvégzett iparági számítások szerint

a vámakadályok megjelenésével a brit autóipar 4,5 milliárd és 7,9 milliárd font (1600-2800 milliárd forint) közötti éves exportbevételtől esne el.

A tanulmányban szereplő adatok szerint a brit autóipar az általa előállított járműveknek csaknem a 80 százalékát exportálja; az export 56 százalékát az EU-piac veszi fel. A Nagy-Britanniában értékesített autók 86 százaléka import; ennek 70 százaléka az uniós társállamokból érkezik.

ved

A bizottság által meghallgatott szakértők elmondták: ha az ágazat a WTO-szabályrendszer alkalmazásából eredő összes többletköltséget érvényesítené a kiskereskedelmi árakban, akkor

egy jelenleg 15 ezer fontba (5,3 millió forintba) kerülő átlagos személyautó ára 16 500 font (5,8 millió forint) körüli szintre emelkedne.

A brit autógyártók és -kereskedők szövetségének (SMMT) szakértői a bizottsági jelentés elkészítéséhez tartott meghallgatáson elmondták, hogy ez a forgatókönyv versenyképtelenné tenné a brit autóipart.

A meghallgatott szakértők szerint egy 15 ezer fontba kerülő átlagos személyautón a jelenlegi kiélezett árversenyben mindössze 450 font körüli haszonkulcs realizálható, vagyis a WTO-szabályozás jelentette pótlólagos kereskedelmi költségek ezt a profitrést teljesen felemésztenék.

A tanulmány kiemeli azt is, hogy a brit autóipar exportján belüli 56 százalékos EU-részesedéssel szemben az uniós társállamok autóexportjának mindössze a 7 százaléka irányul a brit piacra, vagyis

a megállapodás nélküli Brexit és a vámterhek ezzel járó megjelenése sokkal nagyobb kárt okozna a brit járműágazatnak, mint az EU-országok gyártóinak.

"A német autógyártók e forgatókönyv esetén is exportálhatnak vámmentesen az EU más országaiba, a brit gyártók azonban nem" - fogalmaz a parlamenti szakbizottság csütörtökön ismertetett tanulmánya.

Termelés a Nissan sunderlandi üzemében
Termelés a Nissan sunderlandi üzemében

A jelentés kitér a vámadminisztráció potenciális költségeire is. A bizottságnak a Honda autógyár brit érdekeltségeinek szakértői elmondták: a cég angliai üzeméhez hétpercenként érkeznek az uniós beszállítóktól származó részegységeket szállító kamionok, és a raktárakban mindössze egynapi termeléshez szükséges részegységkészlet van. A Honda szakértői szerint ha a kontinensről érkező részegység-behozatalt vámvizsgálatnak kell alávetni, a beszállítási folyamat ebből eredő minden negyedórányi késedelme 850 ezer font (300 millió forint) halmozott éves veszteséget okozna az üzemnek a tovagyűrűző fennakadások miatt.

A parlamenti bizottság mindezt összegezve felszólította a brit kormányt, hogy "még csak fontolóra se vegye" a megállapodás nélküli Brexit lehetőségét, és törekedjék a vámmentesség fenntartására az EU-val folytatott kereskedelemben. A brit kormányt már a nemzetközi diplomácia is figyelmeztette az EU-val kötendő szabadkereskedelmi megállapodás elmaradásának veszélyeire.

Japán londoni nagykövete, Curuoka Kodzsi, aki a minap a brit gazdaságban jelenlévő legnagyobb japán termelő és pénzügyi vállalatok vezetőinek társaságában tárgyalt Theresa May brit miniszterelnökkel a Downing Streeten, a megbeszélés utáni sajtótájékoztatóján kijelentette: ha a Nagy-Britanniában honos külföldi cégek működéséből "a továbbiakban nem származik nyereség", akkor egyetlen magáncég sem tudja fenntartani működését a brit gazdaságban. A brit autógyártás felét japán cégek adják.