Beleültem a világtörténelem első Cuprájába

Genfi Autószalon 2018: Cupra

2018.03.11. 09:47

Rövid vajúdás után nemrég önálló almárkává alakította a Cuprát a Seat. Mostantól olyasmi lesz ez náluk, mint a Mercedesnél az AMG, a Fiatnál az Abarth vagy a BMW-nél az M. A genfi szalonon külön standot állított idén a Seat és a Cupra, bár elég közvetlen volt az átjárás.

Némi identitászavart azért éreztem náluk, mert a Cupránál szépen kiállítottak pár Seat-logós, de hergelt autót is, amelyek emblémáját a sportrészlegéhez hasonlóan bronzszínűre fényezték. De ezek persze nem olyan értelemben vett Cuprák, mint a stand fedett részén parkoló Atecák. Igen, Atecák, a spanyolok ugyanis úgy érezték, hogy egy sportos márkát hobbiterepjáróval lesz a legjobb bevezetni.

A Cupra Atecán - a Seat-kiadáshoz képest - változtattak a hűtőmaszk mintázatán, a lökhárítókon, annak alsó részébe bele is írták a márkanevet, kapott a logó bronzszínét viselő felniket, hátul pedig két dupla kipufogóvég jelzi, hogy ez nem egy egyszerű kis anyuka-SUV, annál többet tud.

Odabent igényesebb lett az anyaghasználat, az ajtópanelekre került némi alcantara, és az ülések is alcantarák, mellesleg egész jó az oldaltartásuk is - már amennyire ezt állóhelyben meg lehet állapítani. A bőrkormányt perforált résznél fogjuk, közepe pedig karbonmintás, mögötte a műszeregység virtuális, de a rajta megjelenő számok követik a Seat aktuális tipográfiáját.

Műszaki szempontból sincs nagy meglepetés, a Cupra Ateca is Volkswagen-csoportos legókból építkezik. A kétliteres TSI turbómotor 300 lóerős benne, és benzines létére részecskeszűrős, ahogy hamarosan szinte az összes benzines az lesz az új kibocsátási határértékek miatt. A hangját is erőteljesebbre, sportosabbra lőtték be. A motorhoz kapcsolt hétfokozatú DSG-váltó állítólag új fejlesztés, gyorsabb, simább és sportosabb váltási érzettel, mint a korábbiak. Azon keresztül 4Drive összkerékhajtásra jut az erő, a rendszer a sebesség, a kormányszög, a kerekek fordulatszáma és egyéb információk alapján biztosítja mindig a legjobb tapadást. A sportos SUV 5,4 másodperc alatt gyorsul százra, végsebessége 245 km/h.

Oké, ez az Ateca is biztosan megtalálja majd a maga vevőkörét, de igazán nem is ez vert oda a Cupra-standon, hanem a fedett rész bejáratánál terpeszkedő, roppant agresszív, roppant fenyegető kinézetű szörnyeteg: az e-Racer. Igen, „e”... Ehhez a külsőhöz szinte azonnal társítjuk fejben a pokolból morajló üvöltést, de nem, ez egy elektromos versenyautó.

Ezt a gépet az újonnan bejelentett E TCR versenysorozatba szánják, amely majd a Formula E mellett a másik igazán ismert villanyautós széria lehet. Az e-Racer jóval erősebb, mint a benzines Leon Cupra TCR-versenyautó: a hátsó kerekeket hajtó villanymotorok összteljesítménye 680 lóerő, igaz, folyamatosan csak 408-at tudnak leadni. Ugyan négy mázsával nehezebb is a hagyományos hajtású gépnél, mégis igen meggyőzően megy: 3,2 másodperc alatt gyorsul százra, 8,2 alatt pedig kétszázra.

A Cupra versenygépének bemutatásával lényegében egyszerre, ugyancsak a Genfi Autószalonon hozták nyilvánosságra az E TCR technikai szabályzatát. Ennek értelmében elvileg sorozatgyártású autókon alapuló túrakocsik versenyeznek majd (az e-Racer például a Leonnal van távoli rokonságban), villanymotorjuk állandó teljesítménye legfeljebb 300 kilowatt (408 lóerő), a maximális pedig 500 kW, azaz 680 lóerő lehet. 65 kilowattórás akkucsomagot használhatnak, az első felfüggesztés MacPherson, a hátsó kettős keresztlengőkaros. A Cupra autóját tehát lényegében ennek a demózására is használják most.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.