Az EU Kína kezébe játssza az autógyárakat?

2018.04.06. 14:40

A PSA vezérigazgatója, aki jelenleg épp az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) elnöke is, azt mondja, az EU veszélyes játékot űz a szén-dioxid-kibocsátási határértékek szigorításával.

euflags

Első hallásra elég meredek, amit Carlos Tavares állít, de nem nélkülözi a logikát. Azt állítja, a szén-dioxid-kibocsátási korlátozások túlzott szigorítása könnyedén a kínaiak kezébe játszhatja át némelyik európai autógyártót.

A következő nagy szigorítás 2021-ben lép életbe: akkortól minden európai autógyártónak 95 g/km-re kell leszorítania az egy autóra vonatkozó átlagos szén-dioxid-kibocsátását. Amelyik gyártónak ez nem sikerül, az pedig a túllépésért jelentős összegű bírságot kell, hogy fizessen: grammonként és autónként 95 eurót.

Tavares szerint ez olyan mértékű lehet – évente akár több százmillió euróról is szó lehet – hogy megrendítheti egyes kisebb gyártók anyagi helyzetét, gyakorlatilag a befektetési célpontokra vadászó kínai üzletemberek karjaiba lökve a cégeket. A PSA vezére egyébként nem véletlenül fenyeget a kínaiakkal: azzal érvel, hogy mivel a távol-keleti országban a leggyorsabb a villanyautók térnyerése, így ott már most megvan a szükséges technológia, amely egy bajba került európai gyártót hamar kihúzhat a bajból.

Az autógyártókat képviselve Tavares azt mondja, az EU-nak fel kellene függesztenie a bírságolást mindaddig, amíg nem gondoskodik a közlekedés megújításához szükséges infrastruktúra – például a megfelelő sűrűségű villanyautó-töltő hálózat – kiépítéséről, amely reális esélyt teremtene arra, hogy az autógyárak nagyobb mennyiségű elektromos járművet értékesítsenek, és ezzel legyen esélyük teljesíteni a szigorított szén-dioxid-kibocsátási átlagot.

A 95 g/km-es határértékkel ugyanis az a probléma, hogy már nem teljesíthető egyszerű belsőégésű motorokkal, mint a jelenleg érvényes 130 g/km-es korlát, különösen úgy nem, ha a kisebb fogyasztású dízelmotorok eladhatósága is csökken, ahogy mostanság tapasztalható.

Azt persze nem tudni, hogy az ACEA a valóságban mit tud elérni az EU-nál, de eddig nem sokat tettek, legalábbis a Reuters híradása szerint az Európai Bizottságnál egyelőre nem kezdeményezték a 2021-es új szén-dioxid-kibocsátási határérték felülvizsgálatát.