Összeesküvéssel vádolják a bukott VW vezért

2018.05.04. 13:00

Az az érzésünk, a dízelbotrányból, bár az ezzel kapcsolatos problémák nagy részére lassan megszületik a megoldás, néhányan még húznának egy kis hasznot. Például egy detroiti kerületi ügyész, aki az idén új vádat emelt a VW egykori vezérigazgatója, Martin Winterkorn ellen.

winterkorn

Korábban a vádakat nem hozták nyilvánosságra, mivel úgy vélték, hogy akadályoznák a folyamatban levő nyomozást, de úgy néz ki, ettől már senki nem tart. Így kiderült, hogy Winterkornt és öt egykori munkatársát vádolják összeesküvéssel és csalással. Matthew Schneider ügyész konkrétan azzal vádolja a korábbi VW vezetőség tagjait, hogy a tudtukkal és beleegyezésükkel fejlesztették ki és alkalmazták azt a motorvezérlő szoftvert, amely meghamisította a károsanyag-kibocsátási méréseket.

Winterkorn ezzel kapcsolatban Németországban már állt a bíróság előtt, és ott azt vallotta, hogy kezdetben nem értesítették a csalószoftver létezéséről, és ha tudott volna róla, meggátolja, hogy felhasználják. Azt azonban pontosan nem mondta el, hogy mikor értesült a létezéséről.

Technikailag Winterkorn és a többi öt korábbi VW igazgató Németországban biztonságban van az amerikai hatóságoktól, mivel a helyi jogszabályok nem teszik lehetővé a kiadatását. Az más kérdés, hogy ha beidézi a Detroiti bíróság, és nem megy el a tárgyalásra, akkor elfogatóparancsot adhatnak ki ellene, ami nem szokott elévülni, magyarul nem tanácsos olyan országba mennie, ahonnan a kiadatását kérheti az Egyesült Államok.

Az amerikai vádak szerint Winterkorn már 2014 májusában tudott a csalószoftver létezéséről, és azzal, hogy 2015 júliusában beleegyezett, hogy megtévesszék az amerikai hatóságokat. A dízelbotrány végül 2015 szeptemberében tört ki, ekkor ismerte el a gyártó, hogy turbódízel motorjaiban a mérések meghamisítására alkalmas szoftvert alkalmazott.

A Winterkorn elleni vádirat olyan szempontból kivételes, hogy korábban még a bizonyítottan halálos áldozatokat követelő autóipari ügyekben sem vontak felelősségre magánszemélyeket, általában megelégedtek a gyártóra kiszabott büntetéssel. Ez a VW esetében 4,3 milliárd dolláros bírságot jelentett, de azzal, hogy a korábbi igazgatóság tagjait is igyekeznek bíróság előtt felelősségre vonni, az Egyesült Államok jogrendszere új precedenst teremt.