Autókereskedők gáncsolják a villanyautók terejedését?

2018.05.29. 16:59

Ha csak az autókereskedőkön múlna, az autóvásárlók jó része nem is tudna az elektromos autókról – mondja egy skandináv tanulmány. 126 próbavásárlással próbálták megtudni, mit gondolnak és tudnak az eladók a villanyautókról.

veve

A Nature Energy tudományos lapban jelent meg egy tanulmány, amely öt ország – Dánia, Finnország, Izland, Norvégia és Svédország – 15 városának 82 autókereskedésében végzett 126 próbavásárlás alapján született. Magukat vásárlónak kiadó kutatók tapasztalatai szerint a kereskedők/értékesítők háromnegyede meg sem említette, hogy az adott kereskedés kínálatában amúgy van villanyautó, amikor pedig ráterelődött a szó, általában lebeszélést és téves információkat kaptak: a hatótávot lefelé, a töltési időt felfelé becsülték. Az új E-Golfra például egy kereskedő 150 kilométeres hatótávot mondott. Igaz, a gyárilag megadott 300 kilométer is kamu, de az autó azért bőven 200 kilométer fölött tud. 

wg-420A6596

Az értékesítő is ember, a tanulmány szerint legalábbis sok múlik azon, hogy sok kereskedő még ma sem érti igazán az elektromos autót. Nincsenek képben alapvető tudnivalókkal a fenntartásáról, töltéséről, nem kapnak hozzá kellő oktatást, így a vásárlók kérdésére sem tudnak válaszolni, ami egyrészt kínos, másrészt időigényes, így inkább a jól ismert benzines és dízelautókra terelik a szót. Ha ehhez hozzávesszük, hogy a villanyautós állami adókedvezményeket is meg kell tudni értetni, a kutatók szerint kijön, hogy ugyanannyi idő alatt egyszerűen több nem villanyautót lehet eladni, ami önmagában fontos szempont az értékesítőnek. 

Nyilvános villanytöltő Norvégiában
Nyilvános villanytöltő Norvégiában

Vannak persze más gyakorlati okok is. Sok márkakereskedés szimplán nem tart készleten villanyautót, hiába van az adott márka kínálatában, így azokat eleve nehezebb bemutatni, másrészt sokszor hosszabb a várakozási idő, ha valaki mégis ilyet rendelne, és már csak ezért sem ajánlják. A márkakereskedésnek pedig lehet még egy szempontja: a villanyautóknak kisebb a szervizigénye, később kevesebb haszonnal lehet számolni a szervizeléssel. Érdekes felmérés, azt viszont látatlanban is megmondtuk volna, hogy az öt északi országból Norvégiában a legvillanyautó-barátabbak a kereskedők. Ezt igazolta a tanulmány is.