2018.06.22. 12:42

Manapság csaknem minden, magára valamit is adó autógyártónál felbukkant a téma, mivel mindenki az új, szilárd akkumulátoroktól várja a nagy villanyautós áttörést. Ezúttal a Volkswagen jelezte, hogy kisebb vagyont fektet a megoldás fejlesztésébe.

2

A VW 2012 óta működik együtt a kaliforniai QuantumScape vállalattal, de most 100 millió dollárt feektetnek be egy vegyes vállalat létrehozásába, amelynek egyetlen célja lesz: 2025-re beindítani a szilárd elektrolitos akkumulátorok gyártását.

Egyelőre nem tudni, hogy hol tart a kutatás, bár a QuanumScape honlapja büszkén hirdeti, hogy olyan szilárd akkumulátoruk van, amely működik is. A cég mintegy 200 szabadalommal rendelkezik a témában, és abból, hogy a VW szerint csak az új akkumulátor-típussal 300-ról 750 km-re növelhetnék egy E-Golf hatótávját, sejthető, hogy vannak kézzel fogható eredményeik.

Elvben a szilárd elektrolitos akkumulátorok – ahol a két pólus közt valamiféle vezetővé szennyezett kerámia vagy üveg teremt elektromos kapcsolatot – nagyobb árammal tölthetők és süthetők ki, mint a jelenleg használt Li-ion, vagy Li-polimer akkumulátorok. Ezen felül több töltést tárolhatnak adott térfogatban, több ciklust viselhetnek el károsodás nélkül, és nem hajlamosak felrobbanni sem, azaz nincs szükség masszív védőtokozásra, mint a jelenlegi akkumulátorok esetében.

A technológia hátránya korábban a magas, és a gyártási mennyiségtől nem függő ár és az alacsony hőmérsékleten drasztikusan visszaeső teljesítmény volt. Ugyanakkor a VW, és más, autóipari akkumulátorokat fejlesztő cégek is a 2020-as évek közepére ígérik a sorozatgyártást, ami azt jelzi, hogy valószínűleg sikerült a hátrányoknak legalább egy részét kiküszöbölni az elmúlt évek kutatásai révén.