Gyorsan olvad a nagykocsik piaca

2018.08.14. 06:57

Részint az autók folyamatos növekedése, részben a terepjáró-fazonú modellek térnyerése miatt sodródik lassan a szakadék szélére a nagy szedánok piaca, de van, aki ennek ellenére hajlandó újabb modellekbe fektetni.

Az optimista hangok persze vagy nem is olyan optimisták, vagy annak köszönhetők, hogy senki nem beszél szívesen maga ellen. A Peugeot például épp csak bemutatta a vadiúj 508-ast, így nem teheti meg, hogy azt mondja, nem hisz a kategória jövőjében, a Toyota viszont épp a csökkenő eladások miatt váltja le az Avensist, és pótolja a Camryval, amelyet Észak-Amerikában is forgalmaznak, így a fejlesztési költsége egészen minimális.

Az eladási számok azt jelzik, hogy nem nagyon éri meg újabb szedánokra költeni. Tavaly Európában 540 ezer ilyen autó fogyott, és az idén ehhez képest újabb 10%-os csökkenés várható. Ha a jelenlegi mértékben zsugorodik a piac, akkor 2021-ben már a 400 ezer eladott autó sem feltétlen jön össze. Komoly érvágás a kategóriának a dízelmotor-eladások csökkenése, és úgy néz ki, a céges vásárlók sem ragaszkodnak már annyira ehhez a mérethez: használati értékben már az egy számmal kisebb típusok is megfelelőek lehetnek.

Az idei év első öt hónapjának adatai szerint csak a piac első öt modelljéből sikerült tízezerpéldánynál többet eladni: a VW Passatból 75 ezer, a Škoda Superbből és az Opel Insigniából 35-35 ezer, a Ford Mondeóból 22 ezer, a Volkswagen Arteonból pedig 10 ezer fogyott Európában a JATO Dynamics adatai szerint. Ám az első három modellt leszámítva az sem egyértelmű, hogy ekkora keresletért érdemes fejleszteni egy típust. A Ford esetében például még nem tudni, hogy megújítja-e a 2014-ben bemutatott Mondeót, vagy kivonul a piacról, hisz az idei évre várható alig 50 ezres éves eladási szint sem indokolja igazán egy modell kifejlesztését.

Utoljára vagy tíz éve lehettünk tanúi egy kategória teljes eltűnésének: a tömeggyártók nagykocsijai – amilyen a Peugeot 607-es, a Citroën C6, vagy korábban az Opel Omega és a Ford Scorpio volt – utód nélkül tűntek el, és egyre inkább úgy tűnik, hasonló sors vár korábbi kistestvéreikre is, amelyek időközben hasonló méretűre híztak.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.