Nem is kell lámpa a kereszteződésekbe?

2018.10.11. 14:40

Állítólag egy évben akár két teljes napot is azzal tölt egy átlagos autós, hogy vár a pirosnál, ráadásul a balesetek jelentős része is a lámpás kereszteződéseknél történik. A Ford Szinkronizált Elsőbbség Kezelő ötlete mind a két problémát egy csapásra megoldaná.

2018-10-11 (2).png

Az elsőre kissé ijesztő rendszer lényege, hogy az autók megosztják egymással aktuális helyzetüket és a tervezett haladási irányukat, majd ezek alapján minden kocsiban megjelenik az ideális sebesség, amivel gond nélkül átslisszanhat a keresztirányú forgalmon, így a sofőrnek elég felvennie a javasolt tempót, és máris elkerülhető a rendszeres ácsorgás a pirosnál.

 Az ötlet állítólag a gyalogosokat megfigyelve fogant meg valamelyik mérnök agyában, ugyanis sétálva sem állunk meg, csak kicsit lassítunk vagy gyorsítunk. Az más kérdés, hogy gyalog is össze lehet koccanni néha, főleg nagyobb tömegben, ezért mindenképp felmerül a biztonság kérdése. Gyalogosként el lehet intézni egy gyors elnézést kéréssel, de autók esetében már egy fokkal bonyolultabb egy rosszul kicentizett próbálkozás következménye.

58ef97c58af578c8638b591b-750-563

Azt azért mindenképp érdemes megjegyezni, hogy az elgondolás egyelőre kivitelezhetetlen. Egy ehhez hasonlóan precíz hangolást igénylő rendszer nem tud biztonságosan működni, gondoljunk csak a szokatlan helyzetben megijedő sofőrökre, vagy akár csak a gyalogosokra, akiket nagyvonalúan kifelejtettek a videóból. Ennek ellenére az ötlet érdekes, a teljesen önvezető autók korában talán még működhet is.