Téves hatótávot adott meg villanyautóira a Hyundai és a Kia

2018.12.05. 06:21

A WLTP mérési ciklus alkalmazása már kötelező, de maga a mérés még annyira új, hogy az azt felügyelő szervezet munkatársai sem biztosak a dolgukban. Ez derült ki legalábbis a Hyundai Kona Electric és a Kia e-Niro esetéből. A két, műszakilag közeli rokonságban álló modellt, úgy néz ki, együtt mérték, így ugyanazt a hibás módszert alkalmazták az egy töltéssel megtehető hatótávolságuk meghatározásánál.

Az e-Niro esetében a kisebb, 39,2 kWh-s akkucsomaggal 310 helyett 288 km, a 64 kWh-ssal 474 helyett 453 km tehető meg egy teljes töltéssel. A Kona Electricben a kisebb akku 300 helyett 289, a nagyobb 469 helyett 449 km-re elegendő, már a korrekt eljárás szerint nézve.

Az eset érdekessége, hogy rávilágít, mekkora eltérést okozhat az autó hatótávjában egy kisebb eltérés is a haladási sebességben. Ez a mai autóknál is fennálló különbség eddig nem volt igazán feltűnő, hiszen lényegében bármekkora üzemanyagtank néhány perc alatt újratölthető. A villanyautók esetében azonban, ahol a töltési idő a többszöröse, az egy töltéssel megtehető távolság a töredéke az eddig megszokottnak, néhány km/h eltérés az átlagsebességben jelentheti a különbséget aközött, hogy elérjük-e a célunkat, és aközött, hogy néhány kilométerrel korábban megáll az autó.