Megvan a Toyota első Dakar-győzelme

2019.01.17. 16:32

A Toyota első, Nászer el-Attija harmadik győzelmével zárult az idei Dakar-rali. A verseny, amit negyven éves történelmében először rendeztek egyetlen országban. 

Nászer el-Attija, a Hilux és a homoktenger
Nászer el-Attija, a Hilux és a homoktenger

Ezzel a történelmi Dakar-sikerrel rövid időn belül a második nagy nevű versenyen jött össze az első győzelem a Toyotának; a tavalyi Le Mans-i 24 órással szemben itt még erős konkurenciájuk is volt. A Mini pokoli ütős gyári csapatát (volt belőle kettő is: egy buggy-kkal, egy 4x4-esekkel) és a privát Peugeot-os Sebastien Loeb-öt kellett elverni a győzelemért, ami a Toyota csapatán belül is annak az el-Attijának sikerült, aki a tőle szokott taktikával tudta le a versenyt: végig az elejében autózott, sokat kockáztatott, de ezúttal ez bejött: 46 perces előnyben lett meg a harmadik győzelme.

ngf

Az idei Dakar-rali leginkább arról lesz emlékezetes, hogy a verseny történelmében először egyetlen országban tartották. 100% Peru – ahogy a szervezők megszlogenezték a szégyent, hogy a kutya nem akarta befogadni a mezőnyt Perun kívül Dél-Amerikában (egy jó publi erről a 444-en). A szervezők viszont kihozták a helyzetből, amit lehet, rengeteg végtelen dűnetengert raktak a programba, ami aztán a legnagyobbakon is kifogott. Még a tizenháromszoros győztes Stéphane Peterhanselen is, aki sokszor elakadt a versenyen, mígnem az utolsó előtti szakaszon egy elmért ugratás úgy megviselte a navigátorát, hogy a helikopter vitte el. De még a tavalyi győztes Carlos Sainz is többet szerelt és ásott idén, mint vezetett.

A címvédő Carlos Sainz és a Minije gondban - idén sok hasonló pillanata volt a spanyol veteránnak
A címvédő Carlos Sainz és a Minije gondban - idén sok hasonló pillanata volt a spanyol veteránnak

Idén is sokat dobott a versenyen Loeb jelenléte. A francia ralilegenda - aki nemrég ugyan a Hyundai-hoz igazolt a rali-világbajnokságra - a Dakarra még elhozta a tavalyi Peugeot-ját privát nevezőként. Ez volt a negyedik Dakarja, négy szakaszt nyert a tízből. Amikor nem volt semmi gondja, messze ő volt a leggyorsabb, csak hát volt neki gondja elég, leginkább a technikával, így örülhet, hogy összejött neki a dobogó: harmadik lett.

Loeb-nek megint nem jött össze, hiába nyerte ő a legtöbb szakaszt
Loeb-nek megint nem jött össze, hiába nyerte ő a legtöbb szakaszt

A második helyen az a Nani Roma végzett, aki idén sem sokat mozgott az élmezőnyben, viszont nem is hibázott nagyokat – hasonló taktikával nyert ő már Dakart korábban. Nászer el-Attija viszont most nyert. A 2011-es és '15-ös Dakart már megnyerő katari három éve igazolt át az akkor még messze nem ennyire ütős Toyotához, amivel tavaly már második lett, most pedig megszerezte a japánoknak az első győzelmet a versenyen.

A győztes öröme
A győztes öröme

A mezőny egyetlen magyarja, a Dakar-veterán Szalay Balázs huszadik lett, ami egy privát csapattól nem rossz eredmény. A kamionok között megint a Kamaz nyert, ráadásul megint a Nyikolajev-féle trió, aminek ez volt zsinórban a harmadik sikere. A motorok között volt idén is a legszorosabb a verseny. Az utolsó szakaszt egyperces különbséggel kezdte az első két helyezett, aztán a nagy versenyben a husqvarnás Quintanilla bukott, így Toby Price simán hozta a győzelmet, ami a 2016-os után már a második volt neki, a KTM pedig ezzel tizennyolc(!) Dakar óta veretlen. A motoros eredményekről bővebben a Totalbike-on.

A 2019-es Dakar rali (autós) végeredménye:

1. Nászer el-Atttija (Toyota)

2. Nani Roma (Mini)

3. Sebastien Loeb (Peugeot)

4. Jakub Przygonski (Mini)

5. Cyril Despres (Mini)

A teljes végeredményért ide kattints.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.