A VW megosztaná villanyautó-technikáját

2019.02.01. 10:09

A szabvány MQB padlólemez attól olyan hatékony, hogy autók milliói épülnek a közös alkatrészek köré minden évben. Villanyautó-gyártásban azonban nem számíthat ilyen nagyságrendű eladásokra a Volkswagen, hacsak meg nem osztja a drágán kifejlesztett technikát.

A Volkswagen csoport stratégiai tervezésért felelős vezetője, Michael Jost nyilatkozatából derült ki, hogy a cég szabvány elektromos platformját nem tartaná meg magának. „Villanyautók számára kifejlesztett moduláris rendszerünk nem csak a VW csoport számára lehetne a szabványos alap.” - mondta a német Tagesspiegelnek adott interjú során. És bár konkrétumokat egyelőre nem árult el, annyi ebből is egyértelmű, hogy a Volkswagennél tisztában vannak vele, hogy hogyan lehetne felgyorsítani a villanyautók térhódítását, és mintegy mellesleg az euró-milliárdokból kifejlesztett MEB platform megtérülését.

A Volkswagen persze maga sem tétlenkedik: Jost azt mondta, 2019 és 2022 között legalább 27 MEB alapú elektromos autót mutatnak be a cégcsoport márkái, 2023-ra pedig elkészülhet az első, 20 ezer euró alatti árú, VW Golf méretű elektromos járművük. Ám úgy néz ki, ezzel együtt sem várnak olyan tömeges eladásokat, amelyek az MEB padlólemez fejlesztésébe ölt pénzt belátható időn belül visszahoznák. Részint mert az eladható árszintű elektromos autókon kevés haszon keletkezik, részint mert a villanyautó eladása egyéb korlátai – rövid hatótávja és viszonylag hosszú töltési ideje – miatt akkor sem lenne egyszerű feladat, ha ugyanannyiért tudnák adni, mint egy azonos méretű benzinmotoros autót.

A megoldás tényleg az lehet, hogy a műszaki alapokat más gyártóknak is eladják, bár érdekes kérdés, hogy ki építené saját modelljeit egy másik gyártó megoldásai köré. A legvalószínűbb partnerjelölt a Ford lehet, amely már kötött egy együttműködési megállapodást a Volkswagennel, de igazán nagy haszon abból származna a VW számára, ha több partnere is akadna az MEB alapú villanyautók gyártására.