Szuper kisfilmet forgattak a történelem első autós tankolásáról

2019.03.09. 11:07

Az út, ami mindent megváltoztatott – az ember alapestben irtózik az ilyen nagyzoló marketingszövegektől, de a Mercedes akkora mázlista, hogy a történelmében tényleg van egy út, ami meglendítette az autóipart. Bertha Benz 1888-as útja, az emberiség első hosszútávú autózása, amihez kötődik például a történelem első érdemi tankolása. Erről készült egy sztori jelentőségéhez méltó minőségben leforgatott, bár sok részletben sántító kisfilm az idézett címmel nemzetközi nőnap alkalmából. 

Bertha Karl Benz feltaláló felesége és üzlettársa volt, akinek a férjénél is nagyobb hite volt Karl találmányában, egy lovak nélkül hajtott hintóban, a Benz-Patent Motorwagenben, azaz az első autómobilban. Az unalomig ismert történet szerint Berthát bosszantotta, hogy férje nem tudja, miként terjessze a találmányát, ezért Karl megkérdezése nélkül felültette két fiát az addig csak rövid távokon használt szerkezetre és elindult a Mannheimből 106 kilométerre lévő Pforzheimbe, hogy meglátogassa szülei otthonát. 

Az igazi Bertha Benz és az autó, amivel megtette az utat
Az igazi Bertha Benz és az autó, amivel megtette az utat

Hogy az út közbeni kalandokból mi hogyan történt, arról sokféleképpen írnak; az sem biztos, hogy Bertha vezetett az úton, több forrás szerint nagyobbik fia, Richard fogta a kormányt. Az viszont biztos, hogy nem egymás mellett ültek hárman, a harmadik ülés ugyanis szemben volt a másik kettővel: azon ült Eugen. Ahogy az is biztos, hogy Bertháéknak tényleg meg kellett állniuk a Wiesloch-i patikánál, hogy üzemanyagot szerezzenek. Ligroint kaptak, ez a petróleumszármazék is jó volt az egyhengeresnek, az így vett üzemagyaggal Bertha pedig a világ első benzinkútjává tette a kisváros patikáját. Az viszont már megint sántít, hogy ehhez ennyi megvetésen át vezetett az útja. Sokan rémüldöztek tőlük az úton, de a patikás kalandokról nem ilyen sötéten írnak az útról szóló cikkek, ahogy azt a filmben látni. Sőt, vannak források, amik szerint az üzemanyagot is Bertha fia szerezte be a patikából. 

vbed.png

A féket állítólag egy cipész javította út közben, aki bőrt feszített a fékpofákra, a karburátor fúvókáit Bertha pucolta kalaptűvel. A hűtővizet húsz kilométerenként pótolták, az emelkedőkön tolták a gépet, és állítólag még a hajtáslánc is elszakadt egyszer a tizenkét órás úton, amihez kellett találni egy kovácsot. Az érdekes részleteket elmosta az eltelt 130 év, de akárhogyis történt, történelmi lett az út. Ha a Mercedes beletenne pár millió eurót, talán kiadna a sztori egy jó egész estés filmet is.