Új biztonsági tanulmányt készített a Mercedes

2019.05.20. 14:38

Korábban az ESF biztonsági tanulmányok mindig az aktuális csúcsmodellre épültek. Utoljára 2009-ben mutattak ilyet, akkor az S osztály alapjain, most azonban az aktuális divatnak megfelelően a GLE-ből alakítottak ki biztonsági járművet.

Természetesen az aktuális ESF révén is a legkorszerűbb biztonsági technológiákat igyekszik felvonultatni a Mercedes. Azt mondják, ezek a megoldások jellemzik majd a következő évtizedek modellválasztékát a cégnél. Ezúttal nem elsősorban passzív biztonsági megoldásokról van szó, mint az első ESF-ek esetében, hanem önvezetésről, előrelátó, intelligens automata fékrendszerről, és hasonlókról. Az autó például már kanyarban is észleli, ha egy gyalogos várható mozgáspályáját keresztezi, és figyelmeztet, illetve szükség esetén vészfékez is.

Az ESF képes önvezetésre, de még a sofőr is irányíthatja. Önvezető üzemmódban a kormány visszahúzódik a műszerfalba, ezért nem igazán alkalmas a légzsák tárolására. Így az autó légzsákrendszerét is újragondolták: a vezető előtti légzsák például a műszefalban kapott helyet, az első ülésből pedig többféle légzsák ugorhat elő, elöl az oldallégzsákokat indítják innen, hátul pedig a hátsó utas előrecsapódását fékezi egy, az első támlából előkerülő légzsák. Emellett külön foglalkoztak a gyerekek biztonságával is: a gyermekülések számára külön övfeszítőt terveztek, és az ESF-ben a gyermekülés a kicsik életjeleit is figyeli.

Mindebből persze nem sok látszana kifelé, de vannak az ESF-nek látványos megoldásai is. Ilyen például a többi közlekedővel való kommunikációt elősegítő kijelzőrendszer, amely az autó hűtőmaszkján és a hátsó ablakokon üzeneteket jeleníthet meg. Ha már megtörtént a baleset, akkor pedig egy kis robot automatikusan előjön az autó hátuljából, és a szabványos elakadásjelző háromszögként helyezkedik el a jármű mögött.

Azt persze nem tudni, hogy mindebből mi kerül majd szériagyártásba, és mi marad érdekes, de meg nem valósított ötlet. A Mercedes leendő vezére, Ola Kallenius azonban azt mondja, a lényeg, hogy megmutassák, nem fogytak ki a biztonság javításával kapcsolatos ötletek, és ilyeneket folyamatosan fejlesztenek a gyártónál.