Két új brutál-batár a BMW-től

2019.05.23. 14:56

A BMW egyre tökéletesebben szabja át szabvány műszaki megoldásait a különböző alkalmazásokra. Ahová igazán nagy teljesítményt szánnak, ott egységesen a 4,4 literes V8-as turbómotort alkalmazzák, de eltérő teljesítményszintekkel. Az M50i változatokba egy 530 lovas változat kerül.

Nem mintha ez nem lenne szükségtelenül erős: az X5-öst 4,3 másodperc alatt rántja fel százra, az X7-est pedig 4,7 másodperc alatt (pont ezt tudta tíz évvel ezelőtt a legendás, V10-es M5-ös). Összkerékhajtással, két tonna feletti üres tömeggel és a benzinmotorok hatásfokával ez persze nagyon magas fogyasztást eredményez. Az X5 a gyári adat szerint még úgy is 10,5-10,7 litert fogyaszt, hogy a BMW bevallottan csal, és a szabványos WLTP mérések eredményét átszámítja a korábbi NEDC szabvány szerinti eredményekre. A hivatalos indoklás szerint azért, hogy összehasonlítható legyen a korábbi fogyasztási adatokkal, de a WLTP ciklus egészen biztosan magasabb fogyasztási adatot jelent. Gyanítható, hogy a többi német gyártóhoz hasonlóan egyszerűen nem vállalják a magasabb fogyasztási adatok közlését, inkább odaírják az értékek alá nagyon apró betűvel, hogy manipuláltak a számokkal – hátha az kevesebbeknek szúr szemet. A testesebb, nehezebb és nagyobb homlokfelületű X7-esnél még súlyosabb a helyzet, ott 10,9-11,1 literes átlagot adnak meg, ezek után érdekes lenne tudni, hogy mennyi lehet a WLTP szabvány szerinti érték. Tizenöt liter? Vagy húsz? A vásárlóközönségnek persze aligha számít, a lényeg, hogy ez olyan terepjáró, amivel egy tízéves Lamborghinit már meg lehet izzasztani.

Eddig ezek a legsportosabb változatok mindkét X modellből, ennek megfelelő a körítés is. A futóművüket sportosabbra hangolták, és az alapfelszerelés része a 21-es felnigarnitúra, amit 22-esre lehet cseréltetni, ha valakinek netán nem lenne elég rázós az élmény. Érdekes, hogy az aktív hátsókerék-kormányzás már ezeknél a változatoknál is csak extraként rendelhető.

A két új típust a BMW amerikai üzemében gyártják, és bár lehetséges, hogy Európába is elhozzák az M50i-ket, egyelőre csak az amerikai árakat közölték. Az X5 nyolchengeres csúcsváltozatát 82 ezer dollártól lehet majd megkapni odaát, az X7-ből pedig 99 ezer dollár lesz ugyanez a változat, de sejthető, hogy a magas szén-dioxid-kibocsátás, és az ehhez kötődő költségek miatt ezek a változatok Európában jóval drágábbak lesznek, ha az itteni forgalmazásuk mellett dönt a BMW.