Franciaországon bukhat el a Fiat Renault egyesülés

2019.06.04. 12:00

A múlt heti bejelentés, amely szerint a Fiat Chrysler javaslatot tett a Renault-val történő cégegyesítésre, sokkoló volt, de azóta nem történt komolyabb előrelépés. Ez állítólag a francia kormányzat miatt van, amely az új cégben is hasonlóan erőteljes szerepet szeretne kapni, mint amilyet a Renault irányításában játszik.

rfca

Az eredeti javaslat alapján az FCA és a Renault részvényesei 50-50%-ban részesednének az új autógyártóból. Ez egyben azt is jelenti, hogy az Agnelli család holding-vállalata, az Exor, amely a Fiat Chrysler 29%-os tulajdonosa, egyértelműen a legnagyobb részvényessé válna 14,5%-os részesedéssel, míg a Renault legnagyobb, 15,01%-os részvényese, a francia állam az új cégből 7,5%-ot kapna, így messze kerülne attól, hogy érdemi befolyást gyakoroljon az új autógyártónál születő döntésekre.

A tárgyalások egyelőre zárt ajtók mögött zajlanak, de a Reuters értesülései szerint a francia kormányzat beleegyezése hiányzik. A Fiat vezetése állítólag már előállt egy átdolgozott javaslattal is, amely Párizsba tenné a cég központját Hollandia helyett, és évekre biztosítaná, hogy az új óriás-autógyár vezérigazgatója Jean-Dominique Senard maradhasson, a Renault jelenlegi elnöke. A Macron kormányzat azonban állítólag a részesedése alapján indokoltnál jóval erősebb jelenlétet szeretne az igazgatótanácsban, és vétójogot a Senard után érkező következő vezérigazgató személyével kapcsolatosan.

A francia kormányzat nyilvánvalóan attól tart, ahogy a politikusok általában, hogy a cégegyesítés francia munkahelyekbe kerülhet, ami a népszerűségükbe kerülhet, ezért igyekeznek olyan feltételeket szabni, amely garantálhatja, hogy nem költöztetik el a teljes gyártást olcsóbban termelő kelet- és dél-európai országokba, vagy akár Európán kívülre.

A Fiat Chrysler vezetése eredeti javaslatában jelentős megtakarítási lehetőségeket említett: 5 milliárd eurós költség- és befektetés-megtakarításról, amit a közösen fejlesztett technológiák tennének lehetővé, és ez minden részvényes számára vonzó lehet. Ugyanakkor egyes elemzések szerint könnyen kútba is eshet az üzlet, ha a francia állam túl erős befolyást követel magának a vállalat vezetésén belül.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.