V12-es csúcssportautót alkot a McLaren F1 tervezője

2019.06.08. 11:38

Az autósport legendás konstruktőre, a hetvenkét éves Gordon Murray még mindig aktív. A Brabham és a McLaren versenyautóit évtizedeken át tervező brit a kilencvenes évek leggyorsabb utcai sportautója, az F1 után újra megmutatná, hogy a szívó V12 az igaz út a sportautózásban. 

mhtd

Murray készülő autója nem titkoltan az F1 szellemi utódának készül, amit a McLaren több Formula-1-es autójához hasonlóan szintén ő tervezett anno. Az egyelőre T.50-es néven futó projekt fő vonala, hogy akárcsak az elődöt, ezt is egy szívó V12-es hajtaná, de azért a downsizing ide is elér: az F1 tizenkét hengerese még 6,1 literes volt, ehhez képest az utód már egy Cosworthtól kapott 3,9 literes lenne. Nyers, szívó lóerőből viszont így is több jut neki: 650 az F1 630-ával szemben és egészen extrém határig, 12100-as fordulatig elpörgethető.

mzjh

Murray a világ legfürgébb sportautójának ígéri a T.50-est. A váza természetesen egy karbon utascella lenne, de hogy a becélzott 980 kilogrammos maximális tömegbe beleférjenek a motor és a hatfokozatú kéziváltója is szerkezeti tartóelemként van beletervezve. A leszorító erő kezelésében pedig egészen a brabhamas időkig nyúlik vissza az öreg, aki szárnyak helyett egy, a levegőt az autó alól ventilátorral kiszívó rendszerrel oldaná meg a kérdést. Az autót Murray nem a McLarennek tervezi, egy ideje már saját üzletet visz, így ez a Gordon Murray Automotive terméke lenne.

mut

Nagyon eltérő út a T.50-esé ahhoz képest, amit mostanában a szupersportautós műfajban űznek, ahol a hibrid kezd letarolni mindent. Száz konzervatív sportautózásra vágyó ügyfelet viszont ettől független biztosan találnak majd, annál több pedig nem kell, mivel eleve százra limitálnák az autó gyártását. 2022-re szeretnék piacra dobni, állítólag kétmillió font (700 millió forint) körül mozog majd az ára.