Kékre festett utakkal küzd a forróság ellen Katar

2019.08.23. 08:54

A fotók alapján nagyon jól néz ki, de első sorban nem ezért kékült be egy út a kis arab emírségben. A katari közlekedési minisztérium kísérletezik épp egy dohai főúton: világoskék festéssel próbálják meg javítani a város klímáját. 

k8u

Ahogy az Arab-félszigeten több államnak, Katarnak is egyszerre áldás és átok a földrajzi elhelyezkedés. Egyrészt a kilenced magyarországnyi terület alatt annyi a földgáz és a kőolaj, hogy lakói a világ legmagasabb egy főre jutó GDP-jét élvezhetik, másrészt az élet elég kemény a huszonötödik szélességi körön, ha hónapok telnek el csapadék nélkül. Az állandó forróság a nagyvárosokban a legelviselhetetlenebb, aminek fő felelőse a rengeteg aszfaltozott út. Erre találták most ki a katariak egy japán céggel együtt, hogy világoskékre festenek egy utat a fővárosban, Dohában. 

mut

Nem egy szimpla kék festékről van szó. Az egy milliméter vastagon felvitt festék hővisszaverő pigmentekkel és üreges kerámia mikrogömbökkel van tele, amik hatékonyan tükrözik az infravörös sugárzást (azaz a hőt visszaverik, de nem vakítanak). A kísérlettől azt remélik a kivitelezők, hogy a festés átlagosan 15-20 fokkal tartja majd hidegebben az utat, ami sokat javíthat a közvetlen környezetének klímáján. Másfél évig tart majd a próbaidőszak, annak a végén döntik el, hogy érdemes-e kiterjeszteni az útfestést az egész országra. Ha bejön, az sokat segíthet majd a 2022-es katari labdarúgó-világbajnokság ideje alatt, a katari rendezéssel szemben ugyanis az egyik fő kritika a pusztító forróság. A másik a gátlástalan korrupció, ami körbelengi az egészet, így még az sem biztos, hogy lesz katari vébé egyáltalán.   

nrz

Bármennyire is logikusnak tűnik, az aszfaltfestés egyelőre sehol sem elterjedt gyakorlat a bolygón. Két éve Los Angeles-ből jött a hír, hogy fehérre festett szakaszokkal hűtenék a várost, de az első tesztek óta nem hallottunk a projektről. Három éve pedig Izlandról írtuk meg, hogy színesre festik az utakat, bár annak egész más célja volt.