ADAC: a földgázüzemű autó környezetkímélőbb mint az elektromos*

2019.08.26. 21:43

A földgázüzemű autó megelőzi az elektromos autót környezetvédelmi szempontból a német autóklub, az ADAC hétfőn publikált tanulmánya szerint. *Persze nagyon nem mindegy, hogy hogyan lesz az áram. 

vergleichtstest-antriebe-2018-opel-astra-720x540

A különböző járművek környezetvédelmi lábnyomának tényleges megítéléséhez az egyes járművek előállításához szükséges, valamint a teljes élettartam folyamán felhasznált, illetve a roncsok újrahasznosításához szükséges összes energiát figyelembe kell venni - szögezi le az ADAC tanulmánya. A fosszilis energiahordozók elégetésekor keletkező szén-dioxid mellett a környezetvédelmi lábnyomban nem szabad figyelmen kívül hagyni a gázüzemű hajtások metán (CH4) és a biomasszából előállított üzemanyagok dinitrogén-oxid (N2O, "kéjgáz") kibocsátását sem. Mindezeket figyelembe véve környezetvédelmi szempontból a legjobb életciklus-adatokkal a földgázhajtású (CNG) és a hidrogénüzemű járművek büszkélkedhetnek az ADAC szerint.

A jelenlegi németországi energiamixet (hiába terjed rohamosan a megújuló forrás, túl sok lignitet égetnek) figyelembe véve - ami az elektromos autók tényleges "üzemanyaga" - a földgázhajtású autó életciklusában kisebb környezetvédelmi lábnyommal rendelkezik, mint az elektromos. Az elektromos hajtású autó csak abban az esetben előzné meg a földgázhajtásút, ha száz százalékban megújuló forrásból generált áramot használna fel a közlekedéshez.

A jelenlegi németországi energiamix alapján egy kompakt kategóriás elektromos autó 127,5 ezer kilométer megtétele után lesz kevésbé környezetszennyező, mint egy benzines autó, 100 százalékos megújuló forrásból generált áram felhasználásával pedig 37,5 ezer kilométer után. Egy mai modern dízeles autó 219 ezer kilométer megtételéig kevésbé környezetszennyező, mint egy jelenlegi német energiamixen futó elektromos autó és 40,5 ezer kilométerig, amennyiben az elektromos autó teljesen megújítható forrásból származó árammal fut.  

IMG 8710

Egy földgázüzemű autót soha nem fog tudni megelőzni környezetvédelmi szempontból egy elektromos autó CO2-kibocsátás terén, amennyiben a meglévő energiamixen fut, és abban az esetben is csak 48 ezer kilométer megtétele után, ha száz százalékban megújítható forrásból kapta az elektromos áramot. Az ADAC a földgázüzemű autókkal kapcsolatban külön kiemeli, hogy mezőgazdasági hulladékból előállított biometánt keverve a járművek üzemanyagába, környezetvédelmi szempontból szinte verhetetlen kombinációt lehet összeállítani. De csak szinte, mert ezen a grafikonon jól látszik, hogy mennyivel zöldebb bárminél egy villanyautó, ha tiszta forrásból töltik. 

Y-tengely = CO2-kibocsátás tonnában, X-tengely = megtett kilométer
Y-tengely = CO2-kibocsátás tonnában, X-tengely = megtett kilométer

Az MTI szemléje kitér arra is, hogy a tanulmány szerint környezetvédelmi szempontból egy hidrogénhajtású autót sem tud sohasem megelőzni egy energiamixen futó elektromos autó, és teljesen megújítható forrásból származó árammal is csak 115,5 ezer kilométer megtétele után. Ez így szerepel az ADAC anyagában is, van viszont egy fontos, az MTI hírében nem szereplő szempont: a tanulmány száz százalékban megújuló energiával előállított hidrogénnel számol. 

Az ADAC az elektromos járművek környezetvédelmi hátrányát elsősorban az akkumulátorgyártás magas károsanyag-kibocsátására és a meglévő országos energiamixre vezeti vissza. A tanulmány javaslata szerint amellett, hogy növelni kell az energiamixben a tiszta forrásból generált elektromos energia részarányát, a hagyományos, fosszilis üzemanyaggal hajtott járműveket sem szabad még hosszú ideig leírni, mert az esetükben bioüzemanyag bekeverésével kifejezetten magas hatékonysággal lehet csökkenteni a környezetvédelmi lábnyomot.