Kalifornia nem hagyja magát: perre mennek az egységes kibocsátási norma ellen

2019.09.21. 08:50

Kalifornia pert indított a szövetségi kormány ellen a kipufogógáz-kibocsátásra vonatkozó döntés miatt - jelentette be Xavier Becerra kaliforniai államügyész pénteken Sacramentóban.

93

Donald Trump amerikai elnök szerdán a Twitteren tudatta: a kormány megvonja Kaliforniától a szövetségi engedélyt, hogy önállóan határozza meg a kipufogógáz-kibocsátási szabályait. Az elnök egyben azt is közölte, hogy a szövetségi kormányzat új károsanyag-kibocsátási szabályozást tesz közzé. Ez várhatóan a korábbi szigorításokat lazító egységes károsanyag-kibocsátási szabályzó lesz.

Kaliforniának régóta joga volt az önálló döntésre az ügyben, és ennek megfelelően a tagállam júliusban négy autógyárral - a Forddal, a Hondával, a Volkswagennel és a BMW-vel - külön megállapodást írt alá, amelyben az érintett gyárak a jelenleg érvényben lévő szövetségi szabályozásnál szigorúbb károsanyag-kibocsátási normák tiszteletben tartására vállaltak kötelezettséget. A Trump-kormányzat szerint azonban a kipufogógáz-kibocsátás szabályozásának nem tagállami, hanem szövetségi hatáskörnek kell lennie, az igazságügyi minisztérium pedig már elindított egy trösztellenes vizsgálatot az ügyben.

Gavin Newsom, Kalifornia demokrata párti kormányzója már szerdán "politikai bosszúnak" minősítette a döntést. "Kalifornia soha nem fog engedélyt kérni Washingtontól azért, hogy megvédhesse családjai és gyermekei egészségét és biztonságát" - mondta a kormányzó. Elaine Chao közlekedésügyi miniszter csütörtökön viszont azt közölte: az országos közlekedésbiztonsági felügyelet (NHTSA) előzetes joga az országos normák megállapítása tagállami szinteken is. Xavier Becerra kaliforniai államügyész pénteken erre azzal érvelt, hogy a szövetségi legfelsőbb bíróság 2007-ben már precedens értékű döntést hozott, amely kimondja, a károsanyag-kibocsátás normáinak tagállami meghatározása nem befolyásolja a közlekedésbiztonsági felügyelet szabályalkotását, vagyis a tagállami döntéstől függetlenül a szövetségi hivatal még megállapíthat országos szabályzókat.

Kalifornia perkérelméhez még 22 tagállam és külön három nagyváros, New York, Washington és Los Angeles csatlakozott. Elemzők szerint a vita hátterében nemcsak a szövetségi kormány várható új szabályozása húzódik meg, hanem az is, hogy a kormányzat nem akarja kiengedni a kezéből az autógyárakkal folytatandó tárgyalásokat. Ezen felül a Trump-kormányban a károsanyag-kibocsátás elleni szigorban eleve csak az ipar akadályozóját látják, márpedig az ipari lobbi az USA-ban hagyományosan nagy erővel bír.