Ingyenes lett a buszközlekedés, letették az autót a Dunkerque-ben

2019.09.29. 12:51

A majd 90 ezres lakosságszámú észak-franciaországi Dunkerque-ben csak autóbuszokkal végzik a személyszállítást. Tavaly ősszel a városvezetés úgy döntött, hogy az akkoriban még alig használt autóbuszos közlekedést teljesen ingyenessé teszik. Az egyéves évfordulóra való tekintettel az önkormányzat úgy döntött, hogy felkéri a régió városfejlesztéssel foglalkozó szervezetét, a VIGS-t, hogy állapítsa meg milyen hatásai vannak ingyenes közösségi közlekedésnek.

4

A szervezet elsősorban arra a megállapításra jutott, hogy a korábbi, 2017-es adatokhoz képest az autóbuszok hétköznapi kihasználtsága a korábbi 19 százalékról 79 százalékra emelkedett, de hétvégéken is megduplázódott az autóbusszal utazók száma. Azonban az még beszédesebb, hogy a felmérések szerint korábban a városlakók kétharmada autót használt a helyi utazásai során. Az ingyenes közlekedés bevezetése óta viszont Dunkerque lakosságának a fele immár többet utazik busszal, mint gépkocsival. Az újonnan megjelent utasok 48 százaléka többször utazik busszal, mint autóval, a városlakók öt százaléka pedig mióta bevezették az ingyenes tömegközlekedést úgy döntött, hogy eladja autóját, vagy épp lemondott az új autó vásárlásáról.

Vanessa Deloveye, a helyi önkormányzat városfejlesztési képviselője szerint nem csak a környezetvédelmi szempontok és a dugók megszűnése miatt előnyös az ingyenes közösségi közlekedés, hanem mert az emberek újra felfedezték maguknak a tömegközlekedést, mobilabbá váltak, könnyebben találnak munkát és egyszerűbben tudnak részt venni a helyi közösség életében is. Valamint a tehetősebbek és a nyugdíjasok is előszeretettel a használják a színes buszokat.

A modell iránt több francia város is érdeklődik, köztük Anne Hidalgo Párizs polgármestere, aki nemrég kipróbálta az ingyenes buszhálózatot, majd nem sokkal ezután bejelentette, hogy a fővárosban 2020-tól 11 éves korra emelik az ingyenes utazás korhatárát. Dunkerque polgármestere, Patrice Vergriete épp párizsi kollégájának látogatása idején jelentette be, hogy a tavaly vásárolt három elektromos BYD buszt hamarosan újabb elektromos járművek követik és az idén megkezdett hálózat átalakítást is folytatni kívánják és új vonalakat is nyitnak hamarosan. Vergriete szerint 2026-ra teljesen elektromosra cserélnék a buszparkot és az összes autót kitiltanák a belvárosból. A város polgármestere megjegyezte azt is, hogy az ingyenes tömegközlekedés bevezetéséhez csupán politikai akarat kell, semmi más.

Persze azt már jótékonyan elfelejtette megemlíteni, hogy az ingyenesség bevezetése előtt a közösségi közlekedésnek négymillió euró, azaz nagyjából 1 340 000 000 forint volt a bevétele évente úgy, hogy a helyi közlekedés arányában (modal split) mindössze tíz százalék jutott a buszoknak. Ezt a bevételkiesést úgy kompenzálta a város, hogy több helyi adót is megemeltek és a közszolgáltatóknál létszámleépítésre is sor került, így a szolgáltatások árai megemelkedtek, amelyek persze szintén hozzájárultak ahhoz, hogy kevesebb autó legyen a városban. Hogy Vergriete honnan szeretné előteremteni a beígért buszos fejlesztésekhez a tőkét az még nem tisztázott, az viszont bizonyos, hogy az újabb adóemeléseknek a helyi lakosság már nem igazán örülne.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.