Három új jármű a Suzukitól

2019.09.30. 14:49

A két évente megrendezett nemzetközi Tokyo Motor Show-ra minden helyi autógyártó komolyan készül, az idén a Suzuki például három tanulmányautót tervezett az alkalomra. Az azonban már most is látszik, hogy mindhárom nagyon eltérő céllal készült.

A Hustler fura kis dobozautó, amely nem csak nevében emlékeztet egy ma is kapható belpiacos Suzukira. Ez a tanulmány-változat viszont sok mindenben eltér a 2013 óta gyártott szériamodelltől, ami arra enged következtetni, hogy a Suzuki már a szériamodell formai megoldásait teszteli a japán közönségen. Ez a Hustler szögletesebb formákat kapott, valahogy terepjárósabb fazonú, mint az előd, a motorháztető még közelebb van a vízszinteshez, az ablakok sarkai a derékszögekhez, és ez egyáltalán nem áll neki rosszul.

A méreteket és a műszaki tartalmat persze meghatározzák a japán adószabályok: a hossza maradt 3,4 méter, a motorja pedig 659 köbcentis háromhengeres, hogy beleférjen a Kei kategóriába, amellyel olcsóbb közlekedni és könnyebb parkolni a szigetország nagyobb városaiban. Hogy mikorra várható a második Hustler generáció szériagyártása, azt nyilván később árulják el, de abban nem igazán érdemes kételkedni, hogy majdnem pont így fog kinézni.

A két másik tanulmányautó már inkább afféle ötletparádé, annak a jelzése, hogy a Suzukinál komolyan tervezik a jövőt. A Waku Spo nevű autó 3,7 méteres kétajtós hibrid jármű, egész dinamikus arányokkal, és néhány régi, de igazán soha el nem terjedt ötlettel. Ilyen például az otthon lecserélhető hűtőmaszk – a telefonok egykori cserélhető előlapja juthat róla az eszünkbe, de ilyen autókon nemigen csináltak eddig – illetve a törpe-kupéból törpe-kombit előállító csomagtartó-feltét. Ez utóbbihoz hasonlót a Nissan kínált is 1986 és 1990 között az EXA típussal, de az ötlet annyira volt sikeres, hogy azóta hasonlóval sem próbálkozott senki. Ezzel együtt az Waku Spo mokány, sportos dolognak látszik, arra nagyszerűen alkalmas, hogy arra vonzza a látogatókat a Tokiói Autószalonon.

A harmadik újdonsággal a Suzuki egészen elszakad a ma elterjedt autó-koncepciótól: egy olyan utazási lehetőséget mutat be, amely a teljes önvezetés megvalósulása után válthatja a jelenleg ismert személyautó-használatot.

A Hanare nevű 3,9 méter hosszú négykerekű inkább egy nagyon apró, gumikerekű mozdonyra emlékeztet, mint autóra. Olyan értelemben is, hogy teljesen szimmetrikus, így megállapíthatatlan, hogy épp melyik az eleje. Itt nincs is értelme ennek a fogalomnak: az elektromos hajtás mindkét irányban ugyanúgy mozgatja az autót, amelybe két óriási, felfelé nyíló oldalajtón lehet bejutni, amely a jármű oldalait teljesen elfoglalja. Vezetni nem kell, és nem is lehet, amit közölni akarunk az autóval, azt egy nagy érintőképernyőn keresztül tehetjük meg.

Ez utóbbi egyelőre elég távoli jövőkép ahhoz, hogy szinte biztosan ne valósuljon meg ebben a formában, viszont azt jól jelzi, hogy a Suzukinál már igyekeznek kitalálni, mit csináljanak, ha már nem lesz szükség a mai értelemben vett autókra.