Duplaturbós hathengeres készül a Fiat Chryslernél

2019.11.13. 12:24

A Fiat Chrysler is a logikus utat követi, mint korábban a BMW, a Mercedes vagy a Jaguar: az Alfa Romeo Giuliából már ismert kétliteres négyhengeres turbómotor, a GME-T4 alkatrészeivel egy soros hathengerest is építenek GME-T6 néven, amellyel többféle motort is kiválthatnak a következő néhány év során.

gme-t6 pat

Az FCA-n belül korábban a V6-os motorokat részesítették előnyben, és több ilyet is használnak a cégcsoporton belül. Ám úgy tűnik, ezeket, és a Chrysler régebbi V8-as motorjait is egy soros hathengeressel válthatják ki, ami a körülményeket ismerve logikus lépés.

Korábban azért lehetett jobb ötlet V6-os motorokat gyártani, mert ezeket fronthajtású modellekbe egyszerűbb beépíteni. Ám mostanra ez az igény háttérbe szorult: a V6-os szívómotorokat kiválthatják a kétliteres, turbós négyhengeresek, hat hengerre csak 300 lóerő felett van szükség. Akkora teljesítményhez pedig már hosszmotor és hátsókerék- vagy összkerékhajtás tartozik mindenütt az FCA-n belül. A jövőbeli nagy személyautók zöme a Giuliához kifejlesztett Giorgio platformra épül, a Chrysler forgalmának zömét adó alvázas terepjárók és pick-upok pedig már most is hosszmotorral készülnek. A soros motor előnyei pedig egyértelműek a V6-ossal szemben, ha van hely a számára: kevesebb alkatrészből áll, így olcsóbb gyártani, és simábban, csendesebben jár, azaz kevesebbet kell foglalkozni a zajcsillapításával is. A V6-os másik előnye, a rövid főtengely miatti jobb fordulatszám-tűrés sem érdekes szempont: a turbós motorokat nem kell szétforgatni, hogy meglegyen a szükséges teljesítmény.

A hathengeres soros motor, amely várhatóan 3 literes lesz – ha igazak a hírek, egy az egyben használják benne a kétliteres hengereit – állítólag 360 és 500 lóerő közti változatokban készül majd. A Chrysler, Dodge, Jeep és Ram modellekben használt Pentastar V6-os, és a Maseratikban, illetve Alfa Romeókban alkalmazott, Ferrari fejlesztésű turbós V6-osok mellett a GME-T6 válthatja fel a Hemi V8-asok némelyikét is a Ram pickupjaiban, és talán a Chrysler és a Dodge nagy személyautóinak utódaiban is.



Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.