A malomkeréknyi felnik kora jön?

2019.11.15. 13:07

Michael Simcoe, a General Motors vezető formatervezője úgy véli, a jövőben tovább nőhetnek az autókon használt felnik. Az egyetlen ok: a nagyobb kerék jobban néz ki.

gigawheel

Simcoe egy podcast-adásban beszélt a kerekek evolúciójáról, amely már most is megfigyelhető: míg néhány évtizede a középkategóriás autókon is 13-14 hüvelykes felnik voltak a megszokottak, ma ilyen méreteket csak a legkisebb autókon látni, a családi modelleken a 17-19 hüvelykes méret az elterjedt. Ugyanakkor a GM formatervezője szerint ez még messze nem a folyamat vége: a nagyobb keréktől jobban néz ki az autó, ezért további felninövekedés várható, a gyártók hamarosan akár 24-26 hüvelykes kerekeket is kínálhatnak.

A kerékméret növekedése persze egy csomó hátránnyal jár: a nagyobb felni nehezebb, ami már manapság is érezhetően csökkenti a rugózási komfortot. Ezen felül jóval drágább és nehezebben kezelhető, tárolható gumiabroncsokat is jelent, illetve a nagy felni maga is drágább. Nem csoda, hogy a legtöbb szériamodell kisebb felniken érkezik, mint a bemutatását megelőző formatanulmányok, még ha a karosszéria kialakításán egyébként nem is módosítanak sokat.

Részint a fenti okok miatt sem nőttek eddig tovább a kerekek, de a terepjáró-fazonú, magasabb személyautók terjedésével változhat a helyzet. Simcoe szavainak pedig az ad nyomatékot, hogy olyan helyen dolgozik, ahol ma a négy-öt év múlva bemutatkozó autók tervein dolgoznak, azaz azon kevés ember közé tartozik, aki valamelyest beleláthat az autógyártás jövőjébe.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.