Porosodó EV1-est találtak egy parkolóban

2019.12.09. 18:20

Egyelőre rejtély, hogyan került oda és mióta áll a helyén, de a lényeg: felkerült a Twittere pár fotó egy parkolóban porosodó GM EV1-esről. Az autóról, aminek javát anno egy hirtelen húzással bezúzatta a General Motors, és aminek a kevés túlélő példánya ma múzeumok gyűjteményében pihen.

hi

A kis villanyos EV1 sztorija nálunk is többször előkerült már, legutóbb akkor írtunk róla, amikor megemlékeztünk egy korábbi bérlője 1998-ban teljesített 5000 kilométeres túrájáról. Tulajdonosokról a General Motors-on kívül nem is volt szó, csak egy bérleti program épült az autó köré a kilencvenes évek utolsó és a kétezres évek első éveiben. Ezért is tehette meg a GM 2003-ban, hogy visszakéreti megsemmísítésre valamennyi EV1-est, amikor a kaliforniai szabályok úgy alakultak, hogy mégsem kell az autógyártóknak elektromosautókat is árulniuk. A villanyautózás terjedése ezzel jó pár évvel vissza lett pofozva, az óriásvállalat pedig annyira bénán intézte a kis villanyosok visszahívását, hogy ez a téma máig sok olajlobbis összeesküvéselmélet hajtóanyaga.

A lényeg a mostani történet kapcsán, hogy ezidáig úgy tudtuk, a GM az 1117 elkészült EV1-es szinte mindegyikét bezúzta. Nagyjából negyven túlélőről lehetett tudni, amiket a "deaktivált" hajtásukkal (hogy később ne lehessen működésbe hozni) együtt múzeumoknak és oktatási intézményeknek adtak át. Egyedül Francis Ford Coppola filmrendező saját darabjáról közismert, hogy megúszta a visszahívást. Coppola ugyanis annyira szerette a sajátját, hogy elrejtette a GM elöl és csak sok évvel később ismerte el nyilvánosan, hogy nála maradt egy példány, ami ráadásul működőképes maradt. 

h

Csellengőkről ezen felül eddig szó sem volt, márpedig az amerikai autós sajtó most nagyon úgy érzi, egy ilyen került elő egy atlantai parkolóházból. December 5-én került fel a Twitterre egy bejegyzés egy piros EV-1-ről, a sztorinak pedig azóta a neves The Drive magazin is utánament és arra jutottak, hogy ez egy ismeretlen eredetű, látszólag gazdátlan darab, ami legalább 2016 óta, de valószínű sokkal régebben áll a parkolóban.

Félve, hogy rossz kezekbe kerül az infó, a Drive sem árulta el, hogy pontosan hol ácsorog az EV1-es. Mégiscsak a világ egyik legritkább autójáról van szó, aminek gyűjtői kereskedelme lényegében nulla, szóval biztos lenne rá vevő a feketepiacon. Állítólag létezik egy Coppoláéhoz hasonlóan elrejtett, működőképes darab, ami 2008-ban félmillió dollárért cserélt gazdát, de könnyen lehet, hogy ez csak egy legenda. 

jk,

Ez a poros példány valószínűleg már nem működőképes, a magasan álló orra alapján úgy tűnik, a villanymotorja már nincs benne. A lapos kerekek és a por miatt egyértelmű, hogy hosszú évek óta áll a helyén, de merész lenne azt gondolni, hogy a 2003-as leszámolás óta rejtegetik itt. A legvalószínűbb, hogy ez is egy múzeumnak vagy iskolának adományozott példány, csak ahova került, ott mostohán bántak vele és mituán valahogy kihullott a leltárból, a parkolóban pusztul csendben. Egyelőre se a tulajdonosa, se a GM nem kommentálta a találatot, így viszont egyre nagyobb az esélye, hogy a hirtelen jött hírnév miatt nem sokáig marad a helyén.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.