Valami nem stimmel a Porsche Taycan hatótávjával az EPA szerint

2019.12.13. 17:22

Botrányosan leszerepelt a Taycan Turbo a valós használathoz általában nagyon közeli értékeket mérő, így a talán leginkább hitelesnek tartott EPA hatótávtesztjén. Valami viszont gyanús az amerikai hivatal értéke körül.

5079230 taycan turbo s 2019 porsche ag

Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Hivatala (EPA) rendszerint leméri, majd publikálja az új villanyautók hatótávját. A hivatal az utóbbi években nagy tekintélyt ért el ezen a területen, mert ugyan általában jóval a gyártók által megadott értékek alá mérnek, legtöbbször kiderül, hogy a valós felhasználási körülmények őket igazolják. Még az európai WLTP-szabvány szerinti méréseknél is többre szokás tartani az EPA számait, ezért is szólt most akkorát a hír: a Taycan Turbónak 320 kilométert mértek, miközben a Porsche 450 kilométeres WLTP szerinti hatótávról beszél. Ilyen arányú eltérések amúgy messze nem szoktak lenni a két érték között.

A Porsche első villanyautójának 680 lóerős változatáról van szó, eggyel a csúcsváltozat alatt, aminek már csak azért is kellemetlen egy ilyen mérés, mert konkurense, a Tesla Model S P100D még az EPA szerint is 500 kilométerre képes egy töltéssel. A Taycan mérési eredménye körül viszont van egy enyhe gyanú. Megvádolni ugyan senki nem vádolt meg senkit semmivel, de a Porsche az EPA mérése előtt egy harmadik szervezetet is megkért a Taycan hatótávjának tesztelésére. Ez ráadásul szintén egy amerikai szervezet, konkrétan a kaliforniai AMCI Testing. A Porsche szóvivője erről mesélt kicsit a Jalopniknak, és elmondta, hogy ezt a mérést nem az EPA értékére reflektálva, bosszúból rendelték. Már hónapokkal ezelőtt elkezdték szervezni, mert tudták, hogy a WLTP más módszereket alkalmaz, mint az EPA.

2138704 taycan turbo s mamba green metallic taycan media drive e

Nos, az AMCI tesztjén jól szerepelt a Taycan. Városban 463, autópályán 443 kilométeres értéket produkált. Ez a szervezet is nagy respekttel bír az USA-ban, legalábbis harmincéves működése alatt elkerülték a botrányok. Korai lenne politikai indítékot látni az amerikai hivatal, azaz az EPA értékei mögé, még ha amúgy adná is magát a dolog. A lényeg, hogy nem lehet mind a három félnek igaza a valós hatótávról, és amikor a felhasználók sok-sok begyűjtött kilométere után letisztul végre, hogy mennyi a Taycan valós hatótávja, ezen szervezetek közül legalább egynek magyarázkodnia kell majd.