Megkezdődött a Lada Kalina gyártása

2004.11.19. 12:26

Az orosz AvtoVAZ hosszas előkészítés után végre megkezdhette az öt évvel ezelőtt bemutatott kisautó előállítását. A Kalina prototípusát 1999-ben Moszkvában mutatta be először az első számú orosz autógyártó, de elsősorban anyagi okokból egyre csak halogatták a gyártás beindítását. Rossz nyelvek szerint a végleges modell is készen van vagy három éve, de az AvtoVAZ csak apránként volt képes megvásárolni a termelés beindításához szükséges szerszámgépeket.

A Kalina a Lada honlapján három karosszéria-változattal szerepel: állítólag létezik négyajtós lépcsős hátú, kombi és ötajtós csapott hátú változat is. A típus méreteit tekintve leginkább a Dacia Logan-Daewoo Kalos-Fiat Albea vonulatba illeszkedik, azaz egy viszonylag tágas kisautóról van szó. A Kalinát egyelőre kétféle 1,6 literes motorral készítik. A nyolcszelepes változat Euro2-es besorolású és 80 lóerős, ezzel a Kalina 170 km/h végsebességet érhet el, 12,9 másodperc alatt gyorsulhat 100-as tempóra és vegyes üzemben 7,2 liter benzint fogyaszt 100 km-en. A 16 szelepes motor már megfelel az Euro3-as környezetvédelmi előírásoknak és 90 lóerő csúcsteljesítményt nyújt, így a Kalina számára 185 km/h végsebességet biztosít, 11,5 másodperc alatt képes az autót 100-as tempóra gyorsítani és 7,1 litert fogyaszt 100 km-en. Az AvtoVAZ a későbbiekre ígér egy EU4-es motort is, amellyel Oroszországon kívül, akár az EU tagországokban is forgalmazhatják a típust.

Az AvtoVAZ vezetése átütő sikert remél: Vlagyimir Kadannyikov, a cég vezérigazgatója elmondta, hogy már 2005-ben 702 800 autót szeretnének összeszerelni, és 240 ezer építőkészletet szeretnének eladni, 2007-re pedig át szeretnék lépni az egymilliós álomhatárt. A tervekben a Kalinának nagyon fontos szerep jut, és a siker nem is elképzelhetetlen, bár van egy apró bökkenő: hamarosan indul a Dacia Logan gyártása Oroszországban, és a Renault új modellje mind árában, mind képességeiben nagyon hasonlít a Kalinára. Ha a tervek mégis megvalósulnak, akkor viszont esély kínálkozik a Lada számára, hogy elmozduljon a másfél évtizedes holtpontról, és 2010-re végleg búcsút intsen a kommunizmusból hátramaradt típusoknak.