Már évekkel korábban becélozták a nullát, de még így is hatalmas eredmény, hogy csak egyetlen halálos közlekedési baleset történt tavaly Oslóban. És még az az egy sem gázolás áldozata volt.
Az elmúlt két évtizedben terjedt el általánosan a Vision Zero közlekedésbiztonsági program. A lényege, hogy az ehhez csatlakozó országok, nagyvárosok nagyjából hasonló módszerekkel fogalmazzák meg ugyanazt a célt: nullára csökkenteni a közlekedési balesetben elhunytak számát belátható időn belül. A programot a világ legnagyobb városai tették magukévá, sok eredménye látszik, de sehol sem járnak annyira közel a nullához, mint a norvég fővárosban.
Oslo is azt csinálta, amit a többiek: kevesebb autót enged a belvárosába, jobban elhatárolta egymástól a különböző közlekedési eszközöket használókat és levitte a sebességhatárt. Na meg úgy általában ösztönzi a lakosságot, hogy letegye az autót és tömegközlekedésre, gyaloglásra vagy biciklire váltson. Utóbbinál fontos részlet, hogy 700 felszíni parkolóhelyet szüntettek meg, hogy a helyükre új kerékpárutakat fessenek. Látszik is az eredmény: rengetegen tették le az autót és váltottak bringára. Ebben a cikkben jól le van vezetve, hogyan történt mindez.
Oslóban már hosszú évek óta évi tíz alatt volt a balesetben elhunytak száma, pedig 1975-ben még 41 volt ez a szám a fővárosban. Érdekes adat az is, hogy az az egyetlen oslói közlekedési balesetben elhunyt áldozat 2019-ben nem gyalogos vagy biciklis volt, hanem egy kerítésnek ütköző autós. Norvégiában amúgy országosan is sokat javultak a statisztikák. 1970-ben még 560 halálos baleset történt, míg tavaly 101. 2019-es magyarországi adatok még nincsenek, de összehasonlításként: nálunk 2018-ban 567-en haltak meg az utakon, ebből 49-en Budapesten.