Majdnem pontosan húsz évvel ezelőtt, 2000 legelején mutatta be az MAN Münchenben a Trucknology Generation-A, azaz a TGA típust. Az új ezred elejére kifejlesztett teherautó 2007-ben kapott egy nagyobb faceliftet és egy új típusjelzést is, a TGX-et. Az elmúlt húsz évben a TGA és TGX típuscsaládhoz tartozó teherautókból majdnem egymillió darabot gyártottak a két németországi (München és Salzgitter), valamint a Krakkó melletti Niepolomicében lévő gyárban.
Az MAN a Traton csoporthoz tartozik, amely tulajdonképpen a Volkswagen-csoportról leválasztott buszos és haszongépjárműves érdekeltségeket fogja össze egy külön cégcsoportban: az MAN-en kívül ide tartozik még a Scania és a VW brazil teherautó-részlege, a dallamos nevű Volkswagen Caminhões e Ônibus. Az MAN teherautói jól fogytak az elmúlt években, az új kamionokra vonatkozó EU-s előírások (főként a borulási ECE R29.03) és az erős konkurencia miatt úgy döntöttek, hogy egy teljesen új teherautó-családot terveznek. Ez lett az új MAN TG sorozat, amelyet most mutattak be a gyártó müncheni főhadiszállásán és amely a márka teljes termékpaletta-megújítási folyamatának az első, nagyon fontos lépése.
Az új fejlesztésű teherautóknál általában a vezetőfülke külső formaterve a legfeltűnőbb, azonban az MAN-nél úgy tűnik, inkább a bevált receptet követték, ezért az új fülkéik nagyon hasonlítanak az előző TG sorozatú teherautókéra. Csak a vájtszeműek veszik észre, hogy a kerekded domborulatokat felváltották az élek, letörések. Több a feketítés is és a LED égők helyett már optikai szálak világítanak mindenhol. Olyan a formaterv, mintha az előző generációt próbálták volna baltával kifaragni, de a finom részletekre már nem maradt idő. Az új TGX külseje nem lett annyira forradalmi, mint az F szériát váltó TGA-é, és ahogy a konkurencia, úgy az MAN sem használta ki az új lehetőséget gömbölydedebb fülke kifejlesztésére.
Az MAN sajtóközleménye egyébként nem is tér ki a formatervre, sehol nem látnak bele egy cápát, ugró oroszlánt vagy a tenger dinamikáját, gyakorlatilag csak a műszaki megoldásokról és a műszaki tartalomról szól a hét oldalas sajtóközlemény. Az MAN közleményében egyébként azon kívül, hogy az új TGX a világ legjobb kamionja, sok más érdekesség is van. Például az, hogy az előrejelzések szerint az EU-ban az áruszállítás volumene az elkövetkező 20 évben negyven százalékkal növekszik majd. Mindezt úgy kell lekövetnie a teherautó-gyártóknak, hogy 2025-ig 15, majd 2030-ig újabb harminc százalékkal kell csökkenteniük a teherautók CO2-kibocsátását. Mindeközben pedig az egész Unióban hatalmas gondot okoz a járművezetők hiánya, ami az önvezető funkciók fejlesztésének a mozgatórugója. E kihívások leküzdésének érdekében több mint 200 mérnök és 700 aktív kamionsofőr vett részt az új TG sorozat megalkotásában.
Az MAN nyolcféle fülkét kínál az új teherautó-generációhoz. A legtöbb helyet a három nagy kapacitású, GX, GM és GN elnevezésű fülke biztosítja. A 2,44 méter széles GX és a GM fülkéket a távolsági nemzetközi szállításhoz ajánlja a gyártó. Ezekben több helyet biztosít a poggyász számára az ágy közepén lévő tároló rekesz, a két külső tároló doboz, amelyek a jármű belteréből is hozzáférhetők, valamint a szélvédő feletti tárolók. A legmagasabb tetejű GX fülke 355 liternyi tárolóhelyet biztosít. A GX teteje egyébként 2,07 méterre van a padlótól, így a legtöbb sofőr állva is elfér ebben a fülkében.
Az építőipari munkákhoz a legkisebb NN fülkés TGS-t ajánlja a gyártó. A fülke a kompakt 1,88 méteres hossza ellenére továbbra is elegendő tárolóhelyet biztosít az ülések mögött a munkaruháknak és szerszámoknak. Erre a fülkére kérhetünk létrákat és kapaszkodókat is. Az építőipari TGS fülkéje az alváz és a fülke közé egy új keretet is kapott, amitől mind a fülke, mind az alváz merevebbé válik. Ehhez kapcsolódik a háromrészes acél lökhárító, amely több darabból áll a gyorsabb és hatékonyabb csere érdekében, ha esetleg megsérül valamelyik eleme. A lépcsők és a kerékívek is megerősítettek az építőipari TGS-eknél.
Az új TG teherautó-család a 2019-től elérhető Euro 6d motorokat kapta. A D15, D26 és D38-as motorok mindegyike soros hathengeres, teljesítményük 300-tól 640 lóerőig terjed. Az új szoftvereknek és váltóhangolásnak köszönhetően, azonban a tavalyi motorokkal is nyolc százalékos üzemanyag-megtakarítást érhet el az a fuvarozó, aki lecseréli TGX-ét egy újra. Azonban nemcsak az üzemanyaggal takarékoskodhatnak az új MAN teherautók tulajdonosai, hanem a kopó alkatrészek élettartam növelésével, valamint a minden eddiginél hatékonyabb vezetést támogató- és távfelügyeleti rendszerekkel is – ígéri a gyártó.
Az új TG sorozathoz nem csak járműveket kellett fejleszteni, hanem a gyáregységeket is, a müncheni gyárban több mint 100 millió eurónyi, azaz nagyjából 34 milliárd forintnyi (!) fejlesztést hajtottak végre. Így már naponta 500 fülkét tudnak legyártani itt. Kisebb fejlesztést kapott a lengyelországi gyár és az osztrák Steyr is, ez utóbbinál egy új fényezőüzemet is építettek. Itt egyébként kizárólag a TGL és TGM típusú teherautókat gyártják majd. A lengyel (Niepolomice) üzem pedig egyelőre tovább gyártja a korábbi típusokat, melyeknek a gyártósora a hírek szerint ez év végén Brazíliába költözik, ugyanis ekkora korszerűsítik a Krakkó melletti gyárat.
Hogy mikor jönnek az új elektromos és vagy üzemanyagcellás MAN teherautók? Érdekes módon erre a nagyon hosszú sajtóközlemény nem tért ki, semmilyen ígéret nem hangzott el ezzel kapcsolatban a bemutatón sem. A dízel változatok azonban már Németországban előrendelhetők, ez azt jelenti, hogy ez év nyarára már a magyar utakon is találkozhatunk új MAN kamionokkal.