Légzőkészülék készülhet Ford-alkatrészekből

2020.03.25. 13:09

Bár elsősorban kórházi lélegeztető gépekre lenne szükség a súlyos betegek életben tartására, és világszerte több helyen is kérték az autógyárak segítségét, azt a feladatot még nem sikerült megoldani. A Fordnál viszont rájöttek, mi mást üthetnek össze gyorsan, már meglevő autóalkatrészek felhasználásával.

A csupán hetekkel ezelőtt elkezdett munka eredménye egyelőre egy légzőkészülék: ez egy maszkot táplál a 3M HEPA szűrőjén átvezetett levegővel, és hogy ne jelentsen a viselőjének extra megerőltetést a szűrőn át történő levegővétel, arról egy kis ventilátor gondoskodik. Az eszköz összeállításához igyekeztek annyi autólakatrészt használni, amennyit csak lehetett, így a ventilátor és a szűrő is az F-150 pickupból származik: az előbbi a szellőzőrendszer része, az utóbbi pedig az ülésfűtés szellőztető rendszeréhez tartozik.

A Ford emellett az eredeti feladattal is elkezdett foglalkozni: a lélegeztetőgépek gyártásával is foglalkozó GE Healthcare-rel működik együtt a cég. Egyelőre egy már meglevő készülék felépítésének egyszerűsítésén dolgoznak a Ford tömeggyártási tapasztalatainak felhasználásával, hogy az – akár később valamelyik autógyárban – a jelenleginél jóval nagyobb mennyiségben készülhessen.

A jelenlegi gépekkel az a legnagyobb probléma, hogy a korábbi szükségleteknek megfelelően legfeljebb havi néhány ezer példány elkészítéséhez tervezték a készülékeket, és az azokat gyártó üzemeket is. Ebben a rendkívüli helyzetben viszont heteken, de legfeljebb hónapokon belül több tízezer lélegeztető gépre lenne szükség a betegek ellátásához. Erre irányuló fejlesztések először Olaszországban és Nagy-Britanniában indultak, de később Németországban és az Egyesült Államokban is hasonló felhívásokat intéztek az autógyárakhoz. A megoldás viszont nem egyszerű, hiszen az autógyártásnál megszokottnál sokkal komolyabb higiéniai követelményeket betartva kellene egy viszonylag komplex gép hibátlan előállítását megoldani, ami általában hónapokat igénybe vevő feladat, még akkor is, ha épp nem áll a fél világgazdaság egy járvány miatt.