Új teherautó-gyártó érkezik, a Hyzon

2020.04.02. 12:27

Bár új személyautó-márkából manapság annyi van, mint égen a csillag – különösen amióta az elektromos hajtásban meglátták a befektetők az üzleti lehetőséget – a teherautók piacán azonban sokkal kevesebb a mozgás. Így sokkal nagyobbat is szólhat egy új, alternatív hajtású haszonjárműveket kínáló szereplő megjelenése, amilyen a Hyzon.

Az ismeretlen név a Horizon Fuel Cell nevű szingapúri vállalkozáshoz tartozik. Ezt a céget 2003-ban alapították, és korábban elsősorban kis méretű, 1 kW alatti üzemanyagcellák gyártására specializálódott. Épp ezért érdekes, hogy a Hyzon viszont épp ellenkezőleg, a 100 kW feletti üzemanyagcellák fejlesztését és gyártását tűzte ki célként.

Eddig csak néhány számítógéppel előállított képet mutattak szokatlan fülkeformájú teherautókról, azaz kézzel fogható termék valószínűleg még nem készült, de állítólag már több száz prototípussal szereztek tapasztalatot. Az Egyesült Államokba bejegyzett Hyzon novemberre ígéri az első modellje bemutatását: ez egy 40 tonnás teherautó lesz 204 lóerős hajtással, de későbbre egy 80 tonnás gépet is ígérnek – alighanem az Ausztráliában használatos, több pótkocsis road trainekhez hasonlót – 503 lóerővel. Üzemanyagtartályból is többfélét kínálnak majd: a legkisebbe 48 kg hidrogén fér, ez úgy 500 km-re lehet elég, a 192 kg-ossal viszont akár 2000 km is megtehető utántöltés nélkül.

A Hyzon tervei egyelőre elég óvatosnak tűnnek: az első három évben úgy 2000 teherautót terveznek eladni, miközben fokozatosan bővítenék a gyártási kapacitásukat. A cél az évi 10 ezres gyártási kapacitás elérése, bár az új márka is úgy fogalmaz, hogy a gyártási kapacitás kiépítésével a felmerülő igényeket követnék.

Nem az új márka az egyetlen, amely üzemanyagcellás teherautók bemutatását ígéri. A Nikola, illetve a Toyota haszonjármű-részlege, a Hino is dolgozik hasonló tervek megvalósításán, aminek az az oka, hogy a jelenleg elérhető műszaki színvonal mellett az elektromos hajtás csak kis hatótávolságú szállítási feladatok ellátására alkalmas. 2-300 km felett annyira hosszú töltési idők adódnak, ami már gazdaságtalanná tenné a tisztán elektromos teherautókat, így pillanatnyilag az üzemanyagcellás hajtás látszik az egyetlen, helyi károsanyag-kibocsátás nélküli lehetőségnek a közúti fuvarozás megújítására.