A világ leghosszabb vízalatti alagútja épül meg Dánia és Németország között

2020.04.25. 06:49

A világ leghosszabb autóval is járható, 18 kilométeres vízalatti alagútjával kötik össze Dániát és Németországot a balti-tengeri Fehmarn (dánul: Femern)-szorosban. Januárban indul az építkezés, a dánok tervei szerint még az évtized vége előtt a végére érnek. 

Látványterv az alagútról
Látványterv az alagútról

A dán kormánykoalíciót alkotó pártok pénteken nagy többséggel megszavazták, hogy 2021. január 1-jén dán oldalról megkezdődjön a Lolland dán és a Fehmarn német sziget közötti, kétpályás villamosított vasutat és négysávos autóutat magába foglaló alagút építése, amelynek költségét - 2015-ös árakon számolva - 52,6 milliárd dán koronára (2500 milliárd forint) becsülik. Ezzel Dánia történelmének legdrágább infrastrukturális beruházása lesz. 

Az alagutat nem a tengerfenékbe fúrják, hanem előre gyártott betonelemekből szerelik össze a tengerfenéken.

jt5nm

A régóta vajúdó gigantikus beruházás elkezdését Benny Engelbrecht közlekedési miniszter jelentette be pénteken, történelminek nevezve a döntést, hangoztatva, hogy a vasúti és közúti összeköttetés megteremtésével "Európa egy új kapuja" születik meg, amely egyben kapu a jövőbeni környezetkímélő szállítási megoldásokhoz is.

Sokéves ötlet már, hogy híddal vagy alagúttal kössék össze a dán fővárosnak, Koppenhágának is helyet adó kelet-dániai szigeteket és Németországot. 2015-ben 2024-re tervezték a beruházás befejezését, amelynek új céldátuma 2029 közepe. A híd ötletét korábban már elvetették, mert biztonságosabbnak és környezetkímélőbbnek ítélték meg az alagutat.

Az alagút egy órával lerövidíti a jelenleg 4,5-5 órás menetidőt Koppenhága és a németországi Hamburg között közúton, és körülbelül két órával vasúton, mivel kiiktatja a kompösszeköttetést. Magán az alagúton autóval mindössze 10 percig, vonattal pedig 7 percig tart majd az áthaladás.

Kékkel a vasút, pirossal az autópálya alagúti szakasza. A vasúthálózatot jelző térkép jól mutatja, hogyan csatlakozna az alagút a környező vasúthálózatba
Kékkel a vasút, pirossal az autópálya alagúti szakasza. A vasúthálózatot jelző térkép jól mutatja, hogyan csatlakozna az alagút a környező vasúthálózatba

A Fehmarnbelt (Femernbaelt)-alagút tervét ellenezték egyes környezetvédők és a tengeri átkelésben érdekelt komptársaságok is. Az Európai Unió azonban márciusban végül engedélyezte a dán kormánynak, hogy pénzügyi kártérítésben részesítse a komptársaságokat. A beruházás költségének zömét Dánia viseli majd, de némi pénzzel hozzájárul az Európai Unió is.

A világ leghosszabb tenger alatt futó, autók számára járható alagútja jelenleg a norvég Ryfylke. Ez 14,4 kilométer hosszú és Norvégia délnyugati csücskén fut. A Femernbaelt közel négy kilométert verhet majd rá.