Húsz év alatt megduplázódott az elektronika az autókban
A Deloitte érdekes elemzést közölt arról, hogy hogyan nőtt az elmúlt évtizedekben az elektronika szerepe a személyautókban. Azt nyilván mindenki érzékelte, aki kicsit is foglalkozott a témával, hogy az elmúlt két évtizedben elsősorban ezen a téren volt látványos fejlődés az autóiparban, az elemzés számszerűsíti is a jelenséget.
Eszerint 2000-ben egy átlagos autó értékének 18%-át tették ki az elektronikus rendszerek, 2020-ban ez az arány viszont már 40%. Az átlag növekedése egyébként nagyrészt annak köszönhető, hogy a húsz éve még ritkának számító elektronikai megoldások mára általánossá, sőt, egyes piacokon kötelezővé váltak: 2004-ben például csak az autók negyedében volt légzsák, és úgy az ötödüket szerelték fel menetstabilizáló elektronikával, parkolássegítő rendszerrel vagy keréknyomás-érzékelőkkel. Ez utóbbi arány viszont 20-ról 80%-ra nőtt 2004 és 2017 között.
Több megoldás is akad, amely csak az utóbbi években indult terjedésnek. Így az autó műszerfalának képernyőkkel történő kiváltása mostanság kezd csak tömeges jelenséggé válni, és a legtöbb gyártó épp csak elkezdett foglalkozni a távolról frissíthető fedélzeti rendszerek fejlesztésével.
Az elemzés a jövőre nézve az elektronika arányának további növekedésére számít. Az iparág fejlesztés irányát ismerve az, hogy 2030-ra az átlagos autó értékének 45%-át teszi majd ki az elektronika, még csak nem is mondható különösebben bátor becslésnek.