Egy kutatás szerint a kabriókban kisebb aránnyal halunk meg

2020.06.28. 09:32

Első hallásra meglepő, a kiegészítések után elfogadható eredményt hozott az amerikai IIHS balesetbiztonsági intézet egy kutatása. Azt mondják, kilométerarányosan egy kabrióban kábé tizedével kisebb az esélye egy halálos balesetnek, szemben egy fix tetős változattal ugyanabból a típusból. 

IMG 1595

Az IIHHS kutatása arra jutott, hogy tízmilliárd leautózott mérföldre 11 százalékkal kevesebb halálos baleset jutott egy kabrióban, mint egy hagyományos, rögzített tetős autóban. Az intézet 2014 és 2018 közötti baleseteket vett alapul az elemzéshez, és kimondottan csak olyan eseteket használt fel, ahol a balesetben érintett típusból kapható volt kabrió és nem kabrió változat is. 

Tovább bontva a számokat az jött ki, hogy a keménytetős kabriók 10, a puhatetősek 3 százalékkal kevesebb személyi sérüléssel járó balesetben voltak szereplők. Érdekes adat még, hogy a borulással járó baleseteknél a kabrióknál 43 százalék a kizuhanás esélye, míg a hagyományos autóknál 35 százalék. A halálozási arány is ezzel van párhuzamban: a kabrióbalesetben elhunytak 21 százaléka esett ki az autójából, míg ugyanez az arány egy nem kabriónál 17 százalék volt.

420A0466

Az IIHS végül arra jutott, hogy a számok alapján mutatott biztonság fontos oka lehet, hogy az új kabriókat vásárló tulajok jellemzően tehetősebbek, így jó eséllyel idősebbek, végeredményben pedig óvatosabb, megfontoltabb sofőrök. Szempontnak vették még, hogy a kabriók jellemzően nehezebbek, mint a fix tetős társaik, a nagyobb tömeg pedig nagyobb biztonságot jelent. És ott van még a talán legfontosabb ok: ugyanannyi kilométert egy kabrióval általában sokkal jobb körülmények alatt gyűjtenek be. A többség ezeket örömautózásra használja, de ha nem is csak arra, hóban vagy esőben ritkán veszi elő. Ez a lényegi különbség pedig agyon is csapja az egész alapfelvetést.