Bemutatták a három új Daciát

2020.09.29. 06:23

Hetekkel ezelőtt néhány képen már láthattuk, hogyan fog kinézni a három új alap-Dacia, azonban a hivatalos bemutatón a belső teret is megmutatták, és számos más részletre is fény derült.

A román márka egy kalap alá vette a Sandero, a Sandero Stepway, illetve a Logan harmadik generációjának bemutatását. Az új modellekkel ugyanazt az irányvonalat követik, mind eddig: egyszerűbb és olcsóbb alternatívát kínálnak a konkurensekhez képest. Az alapfilozófia megváltozása nem is lett volna indokolt, hiszen az elmúlt tizenöt évben több mint 6,5 millió autót adtak el. Ellenben  az autókra ráfért egy teljes felújítás, mivel a második generáció 2012-ben érkezett meg mindhárom modellből.

A közös bemutató nem véletlen: mind az új Sandero, mind a Logan azonos műszaki alapokra épül, immár a jelenlegi Renault Clio és Captur CMF-B platformját kapják. Ez kívülről nem utalna rokonságra, azért az egységes arculat a felelős, amit az Y-mintás LED fényszórókkal alakítottak ki - ezek már alapáron járnak -, illetve az azokat összekötő krómozott hűtőráccsal.

Az új orr, illetve szintén Y mintázatú hátsó lámpák azért is fontosak, mert a Sanderót a jelvényen túl szinte csak ezek különböztetik meg a Cliótól. A Renault sikermodell csaknem minden lényeges vonását megörökölte, az enyhén lefelé ívelő tetővonaltól a felfelé futó övvonalig, egyedül a domborítások kialakítása határozottabb, de ez sem szembetűnő.

Lényeges változás a Sandero méreteiben nem történt, a tetővonal és a nyomtáv viszont változott, utóbbi 1,5 centivel lett szélesebb, előbbi pedig legmagasabb pontján kettő, az autó végén egy centivel lett alacsonyabb, így a légellenállás is javult valamelyest. Apró külső módosítások történtek még, például más lett az antenna és az ajtókilincsek, a csomagtartó kilincsét eltüntették, illetve már tetőablakkal is kérhető a Sandero - ez az opció a felhasználók kérésére lett elérhető.

A Stepway a sima változathoz képest eggyel markánsabb, köszönhetően a határozottabb géptetőnek, a merészebb hűtőmaszknak, és a kasznin végigfutó műanyag betéteknek. Ezek mind erősítik a crossoveres megjelenést, de a variálható tetősín és a 17,4 centis, emelt hasmagasság már funkcionalitás szempontjából is hozzátesz. 

A Loganról kevesebb szó esett a bemutatón, főként mert nagyon sok részletében azonos a Sanderóval. A legfontosabb előnyét viszont megtartotta az előző generációból: a csomagtartója még mindig óriási, sőt, 18 litert nőtt is, már 528 literes. Így a kategória legtágasabb csomagtartójával rendelkezik, ami ráadásul 1,9 centivel alacsonyabban van - a Sanderóhoz képest - a könnyebb pakolhatóság miatt; illetve műanyag válaszfalakkal is el lehet különíteni a csomagokat.

Az utastérben nagy változások történtek, tágasabb és egyben biztonságosabb lett. Az új platformnak köszönhetően 4,2 centivel nagyobb hátul a lábtér, de az elöl ülők kényelméről is gondoskodtak a Daciánál az újragondolt ülésekkel, amikben már van állítható fej- és kartámasz. A passzív biztonságon is fejlesztettek, az új generációba már hat légzsák került - kettővel több, mint eddig - és a kötelező vészhívó funkciót is beletették. Az aktív biztonsági rendszer automata vészféket, illetve holttérfigyelő- és visszagurulásgátló rendszereket is tartalmaz, de radaros és kamerás parkolássegítő is elérhető lesz a típushoz.

A beltér is modernebb lett, azokon az észszerű kereteken belül, amitől még nem szállnak el az árak. Feláras extraként viszont kérhető automata klíma, fűthető első ülések, tolatókamera -és radarok, illetve elektromos kézifék. Spórolni valószínűleg a központi kijelzővel lehet majd, pontosabban azzal, hogy nem kérjük.

A Dacia háromféle fedélzeti rendszert kínál az újdonságokhoz, Media Control, Media Display, és Media Nav néven. A Media Control a legegyszerűbb, ehhez még központi kijelző sem jár, azonban az okostelefon Bluetooth-on vagy kábelen csatlakoztatható hozzá, és a Dacia alkalmazásán keresztül el lehet érni az alapfunkciókat. A telefonnak gyárilag kialakított helye is van a műszerfalon, így helyettesíti a kijelzőt. A Media Display felszereltség már magába foglal egy 8 colos érintőképernyőt, Apple CarPlay és Android Auto integrációt, és négy extra hangszórót. A Media Nav ehhez képest plusz két hangszóróval, navigációval, és vezeték nélküli Apple és Android kapcsolódási lehetőséggel egészül ki. A Sandero és Sandero Stepway modelleket egyébként belülről az alapján lehet megkülönböztetni, hogy az utóbbi színes betéteket kapott az üléseken és műszerfalon egyaránt.

Az új modellek kizárólag háromhengeres egyliteres motorokkal készülnek majd. A leggyengébb, szívó, 65 lóerős változathoz ötfokozatú kézi váltó jár - ez a Stepway-be nem kérhető - a turbómotorok közül a 90 lóerős variáns kérhető automata és hatfokozatú kézi váltóval is, a 100 lóerős, gázzal is üzemeltethető ECO-G pedig szintén csak kézi váltóval lesz elérhető. Kiemelték, hogy az LPG-rendszer nem fog helyet elvenni sem a csomagtartóból, sem az utastérből, vagyis vélhetően ugyanúgy pótkeréktartályos lesz, mint a mostani gázos Daciák.

Dízelmotorral kezdetben nem lesznek elérhetők az új Daciák, de nem zárható ki, hogy a jövőben ebbe az irányba bővítik a kínálatot. Hibrid modelleket nem tervez ezekből a modellekből a román márka: a bonyolultabb hajtáslánc valószínűleg jócskán túlmutatna a megcélzott árkategórián.

Az árakra egyelőre nem derült fény, viszont némi emelés mind a három modell esetében várható. A kérdés persze nem az, hogy a Dacia viszonylagosan olcsó marad-e, inkább az, hogy milyen széles kör számára marad elérhető. Ez legkésőbb jövő márciusig derül ki, akkor tervezik megkezdeni a hazai forgalmazásukat.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.