A Tesla önvezet a legjobban, mégsem lett az első

2020.10.02. 11:06

Most mutatkozik be az EuroNCAP vezetéstámogató rendszereket értékelő osztályzata, amelyet ezentúl minden, ilyen megoldást tartalmazó autó megkap egy szabványos teszt elvégzése után.

Az ötfokozatú rendszerben a 100 pontot el nem érő autók a nem ajánlott értékelést kapják, 120 pontig a belépő szint (entry), 140 pontig a közepes (moderate), 160 pontig a (good), 160 pont felett pedig a nagyon jó (very good) értékelést osztják ki. Az első tesztben tíz autó vett részt, amelyek három részpontszám alapján kapták meg a végleges osztályzatukat: a vezetési segítség, a sofőrrel való együttműködés és a biztonság kategóriájában.

Az eredményben az az érdekes, hogy bár a Tesla Model 3 Autopilot rendszere az első és az utolsó kategóriában egyértelműen az első lett, a sofőrrel való együttműködésre olyan alacsony pontszámot kapott, hogy a végeredmény csak a hatodik helyre volt elég a tíz vizsgált autó közt.

Ez a fura eredmény annak köszönhető, hogy az EuroNCAP vezetéstámogató, és nem önvezető rendszerként értékelte az Autopilotot is, amit pedig eredetileg önálló működésre terveztek. Ez a teszteken úgy jött ki, hogy míg a többi gyártó rendszerétől viszonylag egyszerűen át lehetett venni az irányítást, és ez nem szakította meg a működést, a Tesla esetében az erre tett kísérlet valóságos birkózással járt, és egyben a rendszer teljes lekapcsolását eredményezte. A tesztet végző Thatcham Research szerint ezzel a Tesla tulajdonképpen úgy viselkedik, mintha igyekezne eltántorítani a sofőrt attól, hogy szükség esetén beavatkozzon.

Ezt, illetve a másutt is sokat kritizált Autopilot nevet – amely szintén arra utal, hogy a Tesla célja eredetileg teljes értékű önvezetési képesség elérése volt – értékelték 36 ponttal az együttműködés kategóriában, a többi vizsgált jármű 69 és 85 közti pontszámával szemben.

Az első teszt győztese így a Mercedes GLE lett, a 3-as BMW és az Audi Q8 előtt, és csak ez a három modell kapta meg a nagyon jó értékelést. Ez azonban csak a kezdet: a tervek szerint a továbbiakban minden, vezetéstámogató rendszerekkel felszerelt autót igyekeznek elhelyezni ugyanebben az értékelési sorrendben, így a tíztagú táblázat hamarosan a sokszorosára hízik majd.