Az autók háromnegyede színtelen

2020.12.18. 15:58

Az Axalta éves felméréséből kiderül, hogy az eddigiekhez hasonlóan 2020-ban is a nem-színek vitték a prímet, világviszonylatban az eladott autók 72%-a fekete, fehér vagy szürke festést kapott. A felmérést már 1958 óta, évente közzéteszi a különböző bevonatok és festékek előállításával foglalkozó vállalat, aminek piaci részesedése egyébként tíz százalék.

Bár 2020 sok meglepetést tartogatott, az autószínek területére ez nem vonatkozott. A fekete és a fehér továbbra is mindenhez megy, így változatlanul ez a két legnépszerűbb választás, bár a fehér a maga 38%-ával még az akromatikusok közül is kiemelkedik. Emögött kulturális és praktikus okok is húzódnak: a Távol-Keleten és Dél-Ázsiában is erős szimbolikája van nem csak a számoknak (Japánban például a parkolóhelyek felfestésénél sokszor kihagyják a szerencsétlennek tartott 4-est), de a színeknek is, és a nagy, ázsiai autógyártó országok - Kína, Japán és Dél-Korea - kultúrájában kitüntetett helyen van a fehér. Ennél praktikusabb ok, hogy a világosabb színek jobban visszaverik a napsugarakat, így kevésbé melegszenek a fehér autók, ez is közrejátszhat abban, hogy Ázsiában, Dél-Amerikában és Afrikában is majdnem minden második autó fehér, míg másutt - Európában, Oroszországban és Észak-Amerikában jóval kiegyenlítettebb a színek aránya.

Világszerte 2%-kal több szürke autót vettek az emberek, mint tavaly, ezzel szemben ezüstöt (van különbség) idén már csak az új autók 9%-ához választották, ez 1%-os mínusz jelent, ami illeszkedik az ezüst 2000-es évek óta tartó csökkenő trendjébe.

Érdemes kiemelni, hogy a valódi színek továbbra is tartják népszerűtlenségüket, a vásárlók alig 1-2%-a választ sárga illetve zöld autót. Emellett a kék és a piros is csak 5-7% körül mozog, bár a kék Európában, Észak-Amerikában és Japánban is egészen jól teljesített, minden tizedik autót ebben a színben rendelnek. Kérdéses, hogy érdemben fog-e változni valaha ez a felállás. Sejtésünk szerint a többség megelégszik a semleges színekkel járó univerzalitással és visszafogottsággal, így kevés esély van a tarkább utcaképre.