A Toyota elnöke szerint óriási baj lehet még a túltolt villanyautósdiból

2020.12.23. 06:52

"Amikor a politikusok azt mondják, szabaduljunk meg minden benzines autótól, vajon értik, amit mondanak?" - Akio Toyoda, a Toyota elnökének beszédében hangzott ez el egy rendezvényen a napokban. Toyoda mondott ott sok mást is, amiből átjön, milyen szintű pesszimizmussal figyeli a folyamatokat a közismerten villanyautó-szkeptikus vezér.

vk

Toyoda a japán autógyártók szövetségének rendezvényén szólalt fel, és az általános nemtetszésen túl konkrét dolgokat is mondott, amiért szerinte nem fog olyan simán menni ez a gyors átállás villanyautókra, mint ahogy azt sokan képzelik. Az elnök arra a hírre reagált, miszerint Japánban előreláthatólag a 2030-as évek közepétől csak elektromos autók fogalomba hozatalát engedélyezik majd. Toyoda szerint ez egyrészt irreális elvárás a japán áramszolgáltató infrastruktúrától, és ahhoz, hogy egyáltalán elbírja a hálózat a terhelést, egy 14-37 billiárd jenes (40-100 ezer milliárd forint) fejlesztésre lenne szükség. És akkor még mindig ott van az alap probléma, hogy a szigetország túlnyomórészt szénerőművekkel állítja elő az elektromos áramot.

A lakossági hibridautózásban úttörő, a villanyautózásban egyelőre óvatos Toyota vezére szerint az átállás tempója sincs rendben. Toyoda szerint ha ilyen lendülettel folytatódik az átállás, akkor az autóipar jelenlegi üzleti felépítettsége összeomlik és milliók munkahelye kerül veszélybe.

Minden pesszimizmus mellett persze a Toyota sem teheti meg, hogy teljesen kihúzza magát a villanyautózásból. Terveik szerint 2030-ra már 4,3 millió hibrid- és villanyautót adnának el évente, ez a jelenlegi éves termelésüknek a nagyjából negyven százaléka.