A Jaguar Land Rover betiltatná a Volkswagen-csoport terepjáróit Amerikában

2020.12.27. 07:39

A Nemzetközi Kereskedelmi Bizottság vizsgálatot indított a Volkswagen-csoport és a Jaguar Land Rover vitájában, hogy megtudják, valóban történt-e szabadalomsértés. A tét nem kicsi, akár az eladások nagy részéért felelős SUV-ok forgalmazását is megtilthatja a bíróság, bár valószínűbb, hogy külön egyezségre jut majd a két vállalat.

A bűnös Bentayga módválasztója.
A bűnös Bentayga módválasztója.

Az angolok egy hét alatt négy szabadalmi pert nyújtottak be az amerikai hatóságoknál, amelyekben a Volkswagen, a Porsche, az Audi és a Lamborghini amerikai leányvállalatait vádolják azzal, hogy a terepjáróikban a Land Rover márkát szerintük meghatározó Terrain Response rendszer másolatát használják. A Bentley Bentayga volt az első és legfőbb bűnös.

A módválasztóval a különböző útfelületekhez és úttípusokhoz lehet idomítani az autó rendszereit - a kormányzást, az autó hasmagasságát, a gázreakciót, a váltót, de az ABS-t is, ami például “Homok” módba kapcsolva késlelteti az aktiválást, hogy a laza homok felgyűlhessen a kerekek előtt, ezzel rövidítve le a féktávot. Ez a Bentley Bentaygánál és a Land Rovereknél is ugyanúgy működik, de az egész rendszert valóban a Land Rover jegyeztette be előbb, a szabadalmi kérelmüket 2008-ban fogadták el.

A Bentley ügyvédei azzal védekeztek, hogy a Land Rover "Terrain Response" nevű rendszere egy absztrakt koncepció megvalósítása, így azt nem lehet levédetni. Erre több, már a Land Rover előtt hasonló rendszert alkalmazó autót is példaként hoztak (Mitsubishi Lancer Evolution VII, Hummer H2, Porsche 959), de a bíróság ezeket nem fogadta el. És bár mindkét félnek igazat lehet adni, a pereskedés olyan felfújt, piaci harcnak tűnik, mint amilyet nemrég a Citroën indított a Polestar ellen, tudniillik a svéd márka logója túlságosan hasonlít a Citroënére, ami miatt a Polestar 2 forgalmazását le is kellett állítani Franciaországban.

Ez pedig a Land Rover-féle Terrain Response.
Ez pedig a Land Rover-féle Terrain Response.

A JLR perei mindenesetre folyamatban vannak, és a Volkswagen-csoport valószínűleg nem fogja megkockáztatni, hogy ideiglenesen le kelljen állítani a legjövedelmezőbb modelljeinek (Cayenne, Urus, Tiguan, A6 Allroad, Q5, Q7, and Q8) forgalmazását, így valószínűleg peren kívüli egyezségre fognak törekedni.