Balesetben nem éri meg nőnek lenni

2021.02.13. 00:03

Az USA Autópályák Biztonságáért Felelős Biztosítási Intézete (IIHS) közzétett egy tanulmányt a 2008 és 2015 közötti balesetek során elszenvedett sérülések nemek közti megoszlásáról, amelyben több tényezőre vezetik vissza a kapott eredményeket.

493243

Noha összességében több férfi hal meg autóbalesetben, mint nő, arányaiban így is a nők vannak nagyobb veszélyben: esetükben 30 százalékkal valószínűbb a halálos baleset. Frontális ütközéskor szintén a nők a veszélyeztetettek: háromszor akkora eséllyel szenvedtek könnyű sérüléseket  (csonttörés, agyrázkódás) és kétszer akkor eséllyel komolyakat (összeomlott tüdő; agysérülés), mint a férfiak.

Az első számú faktor az autók mérete: a vizsgált esetekben a nők 10 százalékkal nagyobb hányada vezetett normál személyautót a férfiakhoz képest, akik jellemzően nagyobb autókat, pl. pickupokat vezetnek. Szerencsére Amerikához képest nálunk eleve jóval kisebb méretű autókkal közlekednek az emberek, így ebből a szempontból talán kiegyenlítettebb az esélyek. A SUV-ok és minivanek esetében 50/50 az arány, sajnos a létravázas és az önhordó karosszériás modellek közti különbségeket nem vették figyelembe a szakértők.

Ám az autó méretét figyelmen kívül hagyva is hátrányban vannak a nők, mivel a biztonsági rendszerek többsége az átlagos férfitestre van szabva - külön érdekesség, hogy csak 2011 óta van külön női tesztbábu a törésteszteken. A magasságbeli különbség főleg azért hátrány, mert a pedálokhoz közelebb húzott ülés miatt csökken a test és a kormánykerék/műszerfal közötti távolság, így a légzsák is veszít a hatékonyságából (a kormány és a mellkas közti minimum távolság 25 centiméter).

Forrás: Autoblog/IIHS