Őrült tenger alatti alagútrendszerrel kötnék össze az Egyesült Királyságot

2021.02.23. 15:48

A kontinentális Európát az Egyesült-Királysággal összekötő Csalagút semmi ahhoz képest az alagútrendszerhez képest, ami a brit sajtó szerint Boris Johnson miniszterelnök fejében formálódik. A rendszer behálózná az Ír-tengert, hogy összekössék vele Angliát és Skóciát Észak-Írországgal. Az pedig külön elképesztő, hogy mindezt a tenger közepén lévő Man szigeten, pontosabban az alatt futó "körforgalom" kötné össze. 

A Sunday Times grafikája a lehetséges hálózatról
A Sunday Times grafikája a lehetséges hálózatról

Pár hónapja írtuk meg a hírét, hogy a Feröer szigetcsoport egy medúzát formáló, tenger alá épült körforgalommal tett egy újabb fontos lépést azon megfogalmazott célja felé, hogy lakói hajók és kompok nélkül körbejárhassák az ország összes nagyobb szigetét. Ott a leghosszabb alagút 25 kilométeres lesz, nagyjából a fele annak, amekkora alagútra például Észak-Írországból szükség lenne a Man szigetig, és a negyede annak, amilyen messze onnan aztán az egyik lehetséges angliai célváros, Heysham található.

Az alaphelyzet itt is hasonló, mint Feröeren: a monarchia több szigeten fekszik, Észak-Írországból és a Man szigetről most csak hajóval vagy repülővel lehet a Brit-szigetre jutni. Ezzel a földrajzi adottsággal eddig együtt tudtak élni, politikailag viszont nyilván nagyon szimbolikus összezárkózás lenne egy épített összeköttetés, főleg azután, hogy a britek a Brexittel hátat fordítottak Európának. 

A Downing Streeten, azaz a brit politikai vezetésben állítólag nagyon előrehaladott szinten jár a téma, heteken belül várhatóan vagy állami részről, vagy az Egyesült Királyság vasúthálózatának működtetéséért felelős Network Rail magán vasúttársaság részéről megrendelnek egy megvalósíthatósági tanulmányt. Nagy valószínűséggel ugyanis nagysebességű vasút futna alagútban, az a bizonyos körforgalom pedig amolyan átszálló pálya lenne, ahol az addig - a Csalagútban használtakhoz hasonlóan - személyautó-szállító vagonokban utazó autókkal át lehetne hajtani egy másik alagúthoz, és ott felhajtani egy másik szállítóvagonra.

A Csalagútban így utaznak az autók
A Csalagútban így utaznak az autók

Arról a legalább három óriási alagútból (Angliából vagy Liverpoolból vagy Heyshamből indulva) álló rendszerről úgy, ahogy a Sunday Times fent látható grafikáján ábrázolva lett, talán csak Johnson hiszi el a vezetésben, hogy megépíthető. A brit sajtó szerint a miniszterelnökön kívül még a környezetében se rajonganak az elképzelésért, észak-írországi politikusok pedig már most hangosan támadják; volt, aki óriási unionista köldökzsinórként hivatkozott rá. Ettől függetlenül az egyelőre nagyon elrugaszkodottnak tűnő alagútrendszer mellett szól, hogy megoldana egy régi problémát.

A relatív közelség (egyes pontokon 35 kilométer) miatt már többször felmerült, hogy érdemes lenne összekötni Észak-Írországot Skóciával, nagy probléma viszont, hogy a kettő között ott a Beaufort-árok, egy hosszú, átlagosan 300 méter mély hasadék, ami nem csak nagyon mély, de nagyon robbanásveszélyes is errefelé ásni, egy katonai kikötő közelsége miatt ugyanis több mint egymillió tonna robbanószert süllyesztett ide a katonaság az elmúlt bő száz évben. Ezért vettették el korábban, hogy a hasadék előtt és után alagúttal, afölött híddal építsenek egy vegyes megoldást, mivel a robbanószerek a cölöpözést is veszélyeztetnék. Ezzel a Mant bevonzó megoldással viszont teljesen ki lehetne kerülni a Beaufort-árkot.