A Volkswagen kártérítést követel a dízelbotrányban érintett egykori vezetőitől

2021.03.28. 19:40

A dízelbotrány teljes kiadását tekintve szimbolikus, az érintett egykori vezetőknek nagyon fontos nyilatkozatot tett a Volkswagen: bejelentették a konszernél, hogy kártérítést fognak követelni a dízelbotrány több kulcsszereplőjétől, köztük a VW volt vezérigazgatójától, Martin Winterkorntól és az Audi volt vezetőjétől, Rupert Stadlertől. 

Rupert Stadler
Rupert Stadler

A Volkswagen közlése szerint több évnyi vizsgálódás után jutott arra, hogy kártérítést követel egykori vezetőitől és kulcsembereitől azok dízelbotrányban betöltött szerepe miatt. Mint mondják, 65 petabájt adatot vizsgáltak át az évek alatt, állításuk szerint ez volt a legátfogóbb, legösszetettebb vizsgálat, amit egy vállalatnál valaha elvégeztek a német gazdaság történelmében, és ennek az alapos munkának lett a vége, hogy Winterkorn és Stadler mellett még további négy korábbi igazgatósági tagtól is kártérítést fognak követelni: Ulrich Hackenbergtől és Stefan Knirsch-től (Audi), valamint Wolfgang Hatztől (Porsche) és Heinz-Jakob Neussertől (VW).

Martin Winterkorn
Martin Winterkorn

A dízelbotrány eddig nagyjából 30 milliárd eurójába került a Volkswagen-konszernnek a kártérítések, visszavásárlások, visszahívások és bírságok miatt, plusz ezen felül ott van még a nehezen számosítható presztízsveszteség, ami a márkanevet érte. A 2015 szeptemberében kirobbant botrány története röviden annyi, hogy mint kiderült, a Volkswagennél szándékosan olyan szoftvert telepítettek egyes dízelautóikba, amelyek észleleték, ha emissziós vizsgálat alatt állnak, erre reagálva csökkentették a teljesítményüket, így mérséklődött a károsanyag-kibocsátásuk is. Hosszabban itt szedtük össze az ezzel kapcsolatos híreket, cikkeket.

Rupert Stadler korábban már a börtönt is megjárta a dízelbotrányban betöltött szerepe miatt, a Winterkorn elleni eljárás viszont még nem ennyire előrehaladott. Az ellene folyó pernek ugyan már javában folynia kellene, de a világjárvány miatt ez egyelőre tolódik. A VW kártérítési igénye persze a bírósági ügyektől teljesen független, és egyelőre nem is tudni, hogy milyen formában és milyen mértékben remélnek kártérítést a megnevezett exkollégáiktól. Az ügynek vélhetően inkább szimbolikus üzenete van, ezzel ugyanis azt sugallják a nyilvánosságnak, hogy a dízelbotrány a múlt, ezeknek a szereplőknek pedig nemhogy már nincs közük a vállalathoz, a vállalat is ezen szereplők károsultja.