Sorra akasztja meg a termelést a világ autógyáraiban a globális félvezetőhiány

2021.03.28. 11:17

Már a kínai autógyártók is panaszkosnak a félvezetőhiányra, most éppen a helyi villanyautó-gyártásban jelentős Nio jelentette be, hogy gyakorlatilag egy munkahetük kiesik emiatt. 

2

Az utóbbi napokban, hetekben számos nagy autógyártó, köztük a Ford, a Honda, a General Motors és a Volkswagen is kénytelen volt visszafogni a termelést. A vállalatokat váratlanul érte a félvezetők globális piacán kialakult hiány, ráadásul egy olyan időszakban, amikor éppen elkezdett magára találni az új autók iránti kereslet.

Az elektromos személyautók kínai piacán domináns Nio pénteken bejelentette, hogy a jövő héten öt munkanapra leállítja a termelést a kelet-kínai Hofej városban lévő gyárában, és a tervezettnél legalább ezer autóval fog kevesebbet gyártani az első negyedévben. Ez azt jelenti, hogy legfeljebb 19 500 autót tud leszállítani a Nio.

Az amerikai autógyártók közül a Ford Motor arra számít, hogy akár 2,5 milliárd dollárt is elvihet idei nyereségéből a csiphiány miatti termeléskiesés, míg a General Motors 2 milliárd dollárra becsüli a hatást.

A Volvo AB haszongépjármű-gyártó, svéd multinacionális vállalat kedden közölte, hogy a félvezetők globális piacán kialakult hiány jelentősen visszaveti a termelést és így nyereségét is a második negyedévben. A Volvo, amely 18 országban működtet gyárakat, áprilisban ugyancsak a termelés leállítására kényszerül.

A csiphiánynak az az oka, hogy a készleteket lefoglalták az olyan elektronikai fogyasztási cikkeket előállító vállalatok, mint az okostelefon-gyártók, amelyek a fejlettebb és nagyobb haszonnal eladható félvezetőket vásárolják. A hiány kialakulásában a kínai technológiai vállalatokat sújtó amerikai szankciók is szerepet játszanak, és ha nem lenne elég, a napokban legégett az ipar egy kulcsszereplője, a japán Renesas Electronics chipgyár egy gyártósora.