Kínában bukásra áll a Volkswagen ID.4

2021.06.23. 15:21

Kína nem is egy, de rögtön kétféle ID.4-est kapott, de a kettőből együttesen is csak bő 1200 példány fogyott el májusban, 200-zal kevesebb, mint egy hónappal korábban. Így aligha lesz valami az évi sok tízezres eladási tervekből.

A legnagyobb baj az, hogy a nagy befektetéssel helyben gyártott ID.4 a jelek szerint egyszerűen nem elég jó termék a kínai vásárlók számára. Ott ugyanis sokkal nagyobb súlyú elvárásokat támasztanak az autó fedélzeti elektronikájával szemben, és a VW rendszere túl kezdetlegesnek számít, nem csak a Tesla, de a helyi villanyautó-gyártók kínálatához képest is. Nem is az amúgy sem teljesen problémamentes fedélzeti infotainment-rendszer képességeiről van szó, sokkal inkább az autonóm funkciók hiányáról: a legtöbb rivális valamilyen, önvezetés-közeli vezetéstámogató rendszert, vagy legalább automata parkolást kínál az elektromos típusaihoz az ID.4 árszintjén.

A helyzetre jellemző, hogy a két kínai VW partner közül csak az egyik, a SAIC évi 50-60 ezer ID.4 eladásával számolt éves szinten, a jelenlegi eladási tempóval viszont ennek nagyjából a tizedrésze jó, ha összejön. Összehasonlításképp a Tesla Model Y-ból a forgalmazás első két hónapjában elment bő 6600 példány.

Egyes elemzők szerint a VW saját maga is sokat tett azért, hogy Kínában leszerepeljen az ID.4-es. Itt vezették be az online értékesítést, így a mintegy 2000 kereskedésből álló kínai autószalon-hálózatnak sem vehetik hasznát: ezekbe a bemutatótermekbe nem jutott kiállítani való autó.

Európában egyébként épp az ellenkezője tapasztalható: itt az ID.4 jelenleg épp a legnépszerűbb elektromos jármű: két hónap alatt bő 12 ezer példányt adtak el, azaz errefelé összejöhet az évi 60 ezres cél, még úgy is, hogy itt a kisebb ID.3-as is piacon van, olcsóbb, házon belüli vetélytársként.