Ötmillió, mínusz támogatás: villanyautó cserélhető aksikkal

ACM City One – München 2021.

2021.09.09. 11:15

Valójában ez volt az első autó, amit megláttunk Münchenben a szalonon, bár az ember könnyen elintézi egy vállrándítással, hogy kit érdekel még egy modepautó. Amikor a nagy premierek után visszatértem, meg is lepődtem, hogy kiderült: az ACM City Ona-nak hívott dobozszerű, ütésállónak tűnő villanyautócska valójában rendes, teljes jogú autó műszakilag.

Az ACM rövidítés az angol Adaptive City Mobility, azaz az alkalmazkodó városi mobilitás szavakból jön össze. Az egész buli egy német kormányzati támogatású kutatási projektből indult, ahol arra kerestek választ, hogyan lehetne gazdaságosan egy minimálautó-projektet létrehozni. Az egészbe már beletoltak 40 millió eurót, kikutatták a piacot, kitalálták, hogyan lehet olyat kínálni, ami fejlődő piacokon is eladható, könnyen átalakítható haszongépjárművé, olcsó az akkuja, és a végén kijött ez.

Természetesen nem ilyen lesz.

A standon a cég maszkos embere elárulta, hogy valójában 15 centivel szélesebb lesz a szériagyártású változat, mivel ma már vásárlói elvárás az oldal/függönylégzsákok beépítése, és erre már egyszerűen nincs hely ebben a keskeny prototípusban. Az ülések szinte egymásnak tolva férnek el elöl, hátul is csak két utasnak van hely.

Az autó érdekessége még, hogy olcsó, kis feszültségű, 48 voltos akkukat használ, azaz a modern akkukra jellemző nagy energiasűrűséggel nem vádolható. Emiatt nem annyira tűzveszélyesek, egyszerűen javíthatók az akkuk, anélkül, hogy a kevésbé képzett, harmadik világbeli személyzet elszenesedne. Az akkucsomag egy része fix, míg négy extra akku cserélhető, amelyek a csomagtartó padlója alatt vannak, ferde fiókjaikban, ezeket egy fogantyúval lehet kiráncigálni a helyükről. Az alap akkucsomaggal 240 km a hatótáv, a hatósugár-kiterjesztő négy aksi ehhez 120 km-t tesz hozzá, vagyis összesen 360 km-t tehet meg a City One. Feltéve, hogy nem visz még többet magával a 10,5 kilós akkumodulokból. A modulokhoz kerekes banyatankokat is dizájnoltak, ezekbe kettő fér. Ami a hatótávot illeti, a mérési szabványt nem sikerült megtudni, vagyis nyugodtan tekinthetjük NEDC-adatnak, és bátran eloszthatjuk kettővel hidegebb időben. De mivel az egész autó csak 950 kiló, a végsebessége pedig 110 km/óra, az biztosra vehető, hogy a kilowattórák sokkal lassabban pörögnek ki az akkucsomagból, a gyártó 10 kWh/100 km alatti fogyasztást ígér.

Az ACM Citiy felépítésében bőséggel használtak műanyag paneleket, sőt, gyakorlatilag csak azt. Az ajtón kívül-belül ilyenek vannak, plusz egy minimalista ajtóbehúzó heveder, noha a formaterv leginkább a Lufthansa jellegzetes alu bőröndjeire hasonlít. Az ajtók csukódásának hangja pont olyan, mint a mopedautóké, de a gép kivitelezése annak ellenére meglepően jó, hogy ez csupán egy prototípus. Még egy izgalmas hátsó lámpára is futotta, amiben 3D-s fénycsík világít.

Szétnézve a belsejében, pár dolog ismerős lehet: a kormányoszlop egyértelműen Opel-eredetű, az ajtók környékén inkább Citroën-Peugeot lehet a beszerzési forrás, bár ma már egy cég. Mindenesetre az ACM a weblapján feltünteti a befektetői között Dr. Karl-Thomas Neumann-t, az Opel egykori elnökét, szóval az iparági kapcsolatok adottak. A dizájnt egy Peter Neumann nevű fickó készítette, akiről nem tudni, van-e köze az opeles exelnökhöz, mindenesetre az ő keze munkája a BMW C1-es robogó, de dolgozott az Audinál és az Airbusnál is. Legyen bárki, egy tény: szépen kidolgozott a forma minden részlete, és hiába lesz jelentősen szélesebb a szériagyártású City, ez nem fog változtatni a lényegen, annyira dobozszerű az egész.

A belső strapaálló kivitelű, hogy egyből az autómegosztó szolgáltatások jutnak az ember eszébe. A kapcsolók, szellőző-tekerőgombok is szinte vandálbiztosnak tűnnek, mint valami eszterga ipari kapcsolói. Itt azért nincs sok ötlet, de a vezető előtt kialakítottak egy pohár/telefontartót, ma úgyis ez a lényeg, középen meg egy hatalmas tablet található, alatt pár kapcsolóval és az irányváltóval. A City One egyébként nemcsak személyautó lehet, teher/futárváltozatok is szerepelnek a tervekben, a sík panelek könnyen cserélhetők, a kibillenthető hátsó ablakhelyett lehet műanyag panek is, és akkor zárt furgon.

2023-tól tervezik a gyártást, aminek a felfutásakor az éves kapacitás maximum 50 ezer lehet. A gyártásra egyébként a Magnával szerződtek le, bérgyártottak ők már a Chryslertől a Porschén át csomó mindent, mellesleg az aktuális Toyota Supra is néluk készül. Ami érdekes, az a City One ára: 15 ezer euró, azaz 5,2 millió forint. Viszont Németországban, ahol nem a szerencsén múlik a támogatás, fixen jár rá a hatezer eurós támogatás, és így máris csak 9 ezer eurónál járunk. Vagyis 3,1 milliónál. Hoppá, ez azért elgondolkodtató. Egyértelműen, hogy itt nem egy Tesla-gyilkossal állunk szemben, de olcsóságával és a hasonló autócskákhoz képest kimagasló passzív biztonságával (hat légzsák, alap ADAS-funkciók) valóban bejöhet a számításuk. A cég embere szerint már 2800 megrendelésük van, és Indiában, a Fülöp-Szigeteken és afrikai országokban is tervezik forgalmazni.

Az ACM-es ember még egy dolgot elárult az üzleti modellről: a hátsó ajtón van egy kijelző, amin központilag kiszolgált hirdetések jelennek meg, és ezzel a tulaj vagy üzemeltető akár évi 1000-1500 eurós bevételre is szert tehet. Nem akartam lelohasztani az embert, hogy ebbe bukott már bele Magyarországon egy cég, de ki tudja, lehet, hogy az ACM nem egy Il Ferro-jellegű vállalkozás.

Az ACM City One-on lehet röhögni, de ha tényleg akkora nagy a baj a klímaváltozással és a városok környezetszennyezésével, a villanyautóknak pont ilyeneknek kellene lenniük: kicsiknek, könnyűnek, kis teljesítményűnek és olcsóknak. Ilyen áron második autóként is tökéletes megoldás lehetne, pláne, hogy a jóval drágábbakat is sokan ennek használják. Ugye senki sem gondolja komolyan, hogy a Föld bolygót sok száz lóerős, 2+ tonnás villanyautókkal lehet megmenteni, ahelyett hogy szélesebb néprétegeknek számára is elérhetővé tennénk az ehhez hasonló, városi villanyautókat, amikbe kevés aksi kell, és amiket pontosan ugyanarra használhatnánk. Csak épp ez semennyire nem menő, szexi, nem tud driftelni és nem gyorsul le egy Lambót vagy Ferrarit.

Egyértelmű, hogy meg fog bukni. Kár érte.

Az ACM: