Az Autopilot és az Uber keresztezésével próbálkozik egy német cég

2021.09.25. 14:41

Néhányan biztos emlékeznek Jeremy Clarkson önvezető autójára, amelyet a Grand Tour sátrában prezentált: a jármű egy üreges félgömb, a tetején egy bársonydíványon lehet utazni, miközben a belsejében egy román vendégmunkás pedálozik. A Vay nevű német cég komolyan gondolta az ötletet, és a módszert kis túlzással valódi közlekedési szolgáltatásként szeretné elterjeszteni.

vay

A Vay a közösségi közlekedés és az autonómia keresztezése: az ügyfél Uber-módra megrendel egy autót, amelyet egy központi telepen dolgozó “telesofőr” odavezeti számára. Innen az ügyfél vezet, ahová akar, az út végén pedig ismét egy Vay-alkalmazott veszi át az irányítást, és vezeti el a következő kuncsafthoz. Az út java részét autonóm üzemmódban teljesíti az autó, a telesofőr csak azokban a szituációkban avatkozik közbe, amit az autonóm rendszer nem képes kezelni - ez az úgynevezett HIL (human in the loop) rendszer.

A legszűkebb keresztmetszet az autó és a központ közötti kommunikáció, hisz a közlekedés során csak nagyon kis késés és/vagy kihagyás engedhető meg az adatáramlásban. A Vay éppen ezért a Szilícium-völgyből csábít munkaerőt, a Bloomberg szerint a Google-től, Elon Musk Boring company-jától, de az Auditól is van szoftverfejlesztőjük, míg a dolog hardveres, autóipari részét európai szakemberekre bízzák. A cég CEO-ja, Thomas von der Ohe maga is dolgozott a területen, az Amazon Alexa szolgáltatásában, az önvezető startaup Zoox projektjében is részt vett, de vannak alapítótagok, akik a Skype-nál szereztek tapasztalatot. Néhány befektető lát fantáziát a Vay-ben, eddig 30 millió dollárt sikerült összekalapolniuk.

via Car&Driver

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.