Új űrhajósszállítót keres a NASA

2021.10.05. 11:25

Astrovan a hivatalos neve annak a járműnek, amely az űrhajósokat a kilövőállásba szállítja. A bő 14 kilométeres úthoz külön jármű kell, amelyben kényelmesen elfér a teljes legénység, már szkafanderbe öltözve.

Erre a célra legutóbb, még az űrrepülő-időszakban egy 1983-as Airsteream Excella lakóbuszt vásároltak, amelyben elegendő a hely a Space Shuttle akár nyolc fős legénysége számára. Most sem adhatják sokkal lejjebb, hiszen a fejlesztés alatt álló Orion űrkapszulát is úgy tervezték, hogy akár hat főt is szállíthasson.

A NASA egyelőre semmilyen megoldást nem zárt ki, így az is lehet, hogy egy meglevő járművüket újíttatják fel. Ami azt illeti, az Airstream lakóbusz nincs agyonhasználva, némi korszerűsítéssel az is tovább szolgálhatna, és a módosításokra bőven van még idő, hiszen az első legénységgel történő repülést csak 2023-ra tervezik.

A privát tőkéből megvalósuló űrprogramoknak persze saját megoldásaik vannak a problémára. A SpaceX természetesen Teslákkal dolgozik, ami logikus, hisz Elon Musk vállalkozása mindkettő. Ott Model X-ekkel szállítják a kilövőálláshoz az űrhajósokat. A Jeff Bezos-féle Blue Origin szintén a főnök érdekeltségébe tartozó járműveket használ: itt a Rivian R1S prototípusát alkalmazták az első emberes próbarepülés alkalmával. A Virgin Galactic szuborbitális repüléseinél pedig Land Rover Defenderekkel oldják hozzák-viszik az űrhajósokat.

A NASA korábbi megoldásához a Boeingé áll a legközelebb: a CST-100-ashoz az Airstream szállított egy korszerűbb, hat fotellel felszerelt lakóautót még 2019-ben, a Mercedes Sprinter alapú Astrovan II-t. Az sem lenne meglepő, ha a NASA is egy ilyet szerezne be, hiszen az Airstream-nek már van tapasztalata az efféle rövid távú űrhajós-szállítók kialakításában.